Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 10499 ۱۳۹۹/۰۴/۲۶   ۱۶:۵۲:۴۶

یادداشت؛
جلب رضايت مردم با اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰

 

سیدمحمود میرلوحی/ استاندار اسبق آذربایجان غربی

انتخاباتي که در اسفند 98 رخ داد، يک پديده خاص در عرصه سياسي کشور به حساب مي‌آيد، در اين انتخابات ما شاهد بوديم که جريان اصلاحات اعلام کرد تعداد کثيري از حوزه‌هاي انتخاباتي غيررقابتي هستند و از دادن ليست واحد از آن صرف‌نظر کردند. اما در سال 94 هم ردصلاحيت‌هاي در ابعاد سال 98 رخ داده بود اما با اين تفاسير جريان اصلاحات تصميم گرفت، ليست ارائه نمايد.

دستاورد اين اجماعي که در جريان اصلاحات رخ داد به نام ليست اميد، شهرت يافت و مردم هم از آن به خوبي استقبال کردند. ليست اميد با 197 نماينده را به عنوان صاحبان کرسي در بهارستان معرفي کرد.

جريان اصلاحات با ارائه اين ليست توانست بود با جلب اعتماد مرد دست 197 نفر از اصولگرايان را از صندلي‌هاي مجلس کوتاه کند. اما در آخرين انتخابات سال 98 با رويه ردصلاحيت‌هايي که از سوي شوراي نگهبان رخ داد، با عملکرد خود عملا راه را براي ارائه ليست بستند و شرايط به گونه‌اي پيش رفت که اصلاح‌طلبان به‌طور کامل در مجلس يازدهم به هدفي که داشتند نرسيدند و عملا حضور آنها به عنوان نماينده مردم محقق نشد. اما نتيجه اين رفتار به عدم حضور مردم پاي صندوق راي ختم شد، که شوراي نگهبان و جريان اصولگرا اين موضوع را پيش‌بيني نکرده بودند.

جريان فعلي حاکم بر مجلس فعلي به طبع آن شوراي نگهبان شايد به زعم خود فکر مي‌کردند، که بعد از شهادت سردار سليماني و حضور گسترده مردم در مراسم اين شهيد بزرگوار، مردم در انتخابات مجلس يازدهم به نفع جريان اصولگرا با حضور حداکثري پاي صندوق راي شرکت خواهند کرد. اما اين جريان نتوانست از اين موضوع بهره کافي را ببرد آنها در اين فکر بودند که با پشتوانه حضور مردم به نفع خود خيالشان از حذف اصلاحات راحت خواهد شد. اما مردم با مشارکت حداقلي خود خلاف آن را به اثبات رساندند. اگر اين موضوع در 1400 هم نمود پيدا کند و شوراي نگهبان با همين سبک و سياق خود ادامه دهد، در انتخابات پيش‌رو شرايط ديگري رخ خواهد داد.

جريان اصلاحات اعلام کرده است که در انتخابات 1400 با کانديداهاي اصلي خود به ميدان خواهند آمد و به صراحت اعلام کرده‌اند که روش سال‌هاي 92 و حتي 94 را ديگر به کار نخواهند برد. دليل اين نوع اعلام مواضع از سوي جريان اصلاحات بايد گفت که روشن است که چرا تصميم به اتخاذ اين رويکرد گرفته‌اند، زيرا جريانات اصلاحات و طرفداران اين جريان با تماس‌هاي که با اصلاح‌طلبان داشته‌اند گفته‌اند که با سبک گذشته راي نخواهند دادند.

با اين تفاسير در سال 1400 دو گزينه پيش روي سپهر سياسي کشور خواهد بود؛ گزينه اول اين است که اگر شوراي نگهبان با همان روش سابق ادامه دهد، چالش‌هاي اصلاح‌طلبان کماکان باقي مي‌ماند و گزينه دوم عملکرد شوراي نگهبان است، که مي‌تواند رويکردي جديد را پيش بگيرد تا به مشارکت حداکثري کمک شاياني کند. اگر روندها مثبت و سازنده پيش برود اصلاح‌طلبان هم مي‌توانند نقش پررنگي در ترغيب مردم پاي صندوق‌هاي راي ايفا کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا