اخبار
کد خبر : 10495 ۱۳۹۹/۰۴/۲۵   ۲۱:۱۴:۱۱

یادداشت؛
کووید ۱۹ و معضل جدید محیط زیست

 

کووید ۱۹ در بخش تولید زباله به نظر می‌رسد که خود عامل تولید زباله‌هایی شده که به خاطر عفونی بودن، رها شدن از دستشان کار ساده‌ای برای بشر نیست. استفاده بیش از پیش از لوازم یک‌بارمصرف و همچنین تولید پسماندهای عفونی بیمارستانی، محیط‌زیست را با معضل جدیدی مواجه‌ کرده است.

از دسامبر سال ۲۰۱۹ تاکنون که جهان درگیر ویروسی به نام کووید ۱۹ است، محققان، پژوهشگران و فعالان محیط زیست در پی تاثیر این ویروس بر طبیعت و از سوی دیگر تاثیر فعالیت های انسانی در تولید و به وجود آوردن این ویروس مرگبار هستند.

سال هاست که سیطره نوع بشر بر طبیعت و سوء استفاده انسان از محیط زیست، جزو نگرانی های فعالان محیط زیست است؛ اما با انتشار ویروس جدید قرن این نگرانی ها سطحی جهانی تر به خود گرفت. اینکه تاثیر این ویروس بر تولید زباله در طبیعت چقدر است و اصلن فعالیت های انسانی مخرب تا چه حد در انتشار و به وجود آوردن این ویروس نقش داشته است!

این احتمال قوی وجود دارد که ویروس کرونا در بازار فروش گوشت جانوران درنده از حیوان به انسان منتقل شده باشد. در این بازارها جانوران زنده در محل ذبح می‌شود و گوشتش همانجا به فروش می‌رسد، این عمل در همه جای دنیا باید ممنوع شود. تمدن بشر به مرور زمان پیشرفت می‌کند و انسان در مسیر توسعه، جاده می‌سازد؛ خاک را از بین می‌برد؛ زمین‌های کشاورزی را تسطیح کرده و کارخانه می‌سازد. معدن حفر می‌کند. بشر با انجام همه این کارها در واقع در طبیعت دست برده و زیست‌بوم‌های جانوران را نابود کرده و حیات‌وحش را به انسان نزدیک و نزدیکتر می‌کند. به اعتقاد دانشمندان، بشر با این دستکاری در طبیعت، در حقیقت با دست خود بیماری را از جانور به انسان منتقل می‌کند.

*نفس طبیعت

حال با این فعالیت ناسالم بشری در شرایطی که چرخه سالم موجودات با دست بشر به فروپاشی نزدیک می شود، پس از انتشار ویروس حالا شرایطی پیش آمده که بشر از دست خودش در پناهگاهش زندانی می شود و همین می شود که به اعتقاد عده ای از صاحب نظران انتشار ویروس سبب شده کره زمین از دست انسان نفسی تازه کند. با این کار وقتی فرصت حضور در طبیعت برای انسان محدود شود، زباله ای نیز مانند قبل در طبیعت رها نمی شود.

*تاثیر کووید ۱۹ بر آب و هوا

با شیوع کرونا، مصرف اقلام آلاینده محیط زیست از جمله سوخت های فسیلی در کوتاه مدت با توجه به اینکه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین دی اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن و مونوکسید کربن کاهش پیدا کرده و باعث شده تا حد زیادی از بار آلایندگی اتمسفر کاسته شود. این یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان در رابطه با بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا مطرح کرد.

به اعتقاد محققان با وجود این که قرنطینه عمومی موجب کاهش قابل توجه مصرف انرژی و تولید دی اکسید کربن در جهان شده است، این تغییرات پایدار نخواهد بود؛ چرا که این کاهش حاصل تغییرات بنیادین در ساختار اقتصاد، حمل و نقل یا سیستم انرژی نیست! موضوع تغییر در نحوه مصرف انرژی، خود را در افزایش مصرف آب هم نشان می دهد. مصرف آب در کل دنیا با توجه به عفونی بودن این ویروس و نیاز مردم به شستشو و استفاده از آب تمیز و قابل شرب افزایش یافته و این خود در کاهش ذخایر آب شرب در کل دنیا تاثیر دارد.

*تولید زباله

در بخش تولید زباله به نظر می رسد، کووید ۱۹ خود عامل تولید زباله هایی شده که به خاطر عفونی بودن، رها شدن از دستشان کار ساده ای برای بشر نیست.

استفاده بیش از پیش از لوازم یک‌بارمصرف و همچنین تولید پسماندهای عفونی بیمارستانی، محیط‌زیست را با معضل جدیدی مواجه‌ کرده است.

با وجود تاکیدات بسیار پزشکان و متخصصان بر رعایت پروتکل های بهداشتی در دفع صحیح و اصولی پسماندهایی مانند ماسک و دستکش های مصرف شده اما همچنان تعداد زیادی ماسک و دستکش رها شده در سطح معابر نظر هر عابری را جلب می کند. با باز شدن مراکز درمانی و مطب ها نیز حجم این پسماندها و دفع غیراصولی آنها توسط مراکز درمانی خصوصی بیشتر شده است؛ در حالیکه انتظار می رود، این مراکز پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کرده و در دفع صحیح و اصولی پسماندها و در نظر گرفتن فضاهای مناسب برای دفع دستکش و ماسک های مراجعه کنندگان بیشتر کوشا باشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا