Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 10470 ۱۳۹۹/۰۴/۲۲   ۰۹:۰۰:۴۳

دیدگاه؛
کرونا و بروز علائم روان پريشاني

 

جمال شمس، پزشک/ اگر در بحران کرونا دچار اضطراب و افسردگي شده‌ايد، حتما بايد مداخلات درماني انجام دهيد. اين ويروس تبعات مختلف و اثرات زيادي را بر تک‌تک افراد جامعه به‌جا گذاشته است.

کوويد19 افراد را دچار مسائل و مشکلات مختلفي کرده که فشار رواني و بروز علائم پريشاني يکي از اين علائم است. اين ويروس به‌دليل ناشناخته‌بودن استرس مضاعف‌تري را به مردم وارد کرده است و همانطور که زلزله و سيل مي‌تواند خرابي‌هاي زيادي را برجاي بگذارد، اين بيماري نيز مي‌تواند مشکلات جدي را براي تمامي جوامع ايجاد کند.

در توضيح تاثيرگذاري‌هاي اپيدمي‌ها بر سلامت روان افراد مختلف، اگر چنانچه فردي سابقه بيماري داشته باشد، بحران‌ها باعث مي‌شود بيماري او دوباره عود کند و يا اگر فردي ژن ابتلا به بيماري روحي خاصي را داشته باشد، اين بحران مي‌تواند اين ژن‌ها را در فرد بيدار، آشکار و فرد را با بحران روبه‌رو کند.

استرس‌هاي متوالي زمينه‌ساز تغييرات روانشناختي است، تحقيقات نشان مي‌دهد که در ادامه اپيدمي‌هايي مثل سارس و يا آبولا مشکلات روان شناختي همانند افسردگي، اضطراب و وسواس ايجاد مي‌شود. با نگاهي به رفتارهاي مردم در جوامع مختلف در دوره اپيدمي کرونا متوجه مي‌شويم که بسياري از مردم رفتارهاي وسواس‌گونه پيدا کرده‌اند مثلا اسپري ضدعفوني کننده را مدام و هرچند دقيقه يکبار استفاده مي‌کنند و يا موقع مصرف غذا حالات غيرطبيعي دارند.

رعايت بهداشت فردي موضوعي ضروري است، بهداشت بايد در بالاترين سطح رعايت شود، ولي نبايد به رفتارهاي غيرطبيعي و وسواس‌گونه تبديل شود. فشارهاي رواني مستقيما بر روان ما اثرگذار نيست، ولي به‌عنوان يک عامل مضطرب‌کننده مي‌تواند مشکلاتي را ايجاد کند. اگر در دوران بحران به‌خصوص در بحران اپيدمي کرونا دچار اضطراب و يا افسردگي شده‌ايد و يا اگر به‌سرعت تحمل‌تان کم‌شده و يا خيلي زود با کوچکترين حرف و يا مخالفتي عصباني مي‌شويد، حتما بايد مداخلات درماني انجام دهيد.

مداخلات درماني صرفا به معناي درمان دارويي نيست، بلکه مداخلات روان‌درماني و يا مشاوره‌ها نيز مي‌توانند از بسياري از عوارض و علائم بکاهد. کرونا مستقيما بر روان تاثيرگذار نيست، ولي بي‌ترديد تبعات رواني را در پي دارد که مي‌تواند زندگي روزمره را دچار اختلال کند و اين مهم درمان‌هاي خاص خود را مي‌طلبد.

يکي از عوارض مواجهه با فشاررواني اجتماعي ابتلا به رفتارهاي وسواس‌گونه و افکار مزاحم است، اين افکار، افکار مزاحم زندگي هستند و مي‌توانند ما را دچار عذاب کنند، بنابراين بايد راهکارهايي را براي مقابله با اين رفتارها داشته باشيم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا