اخبار
کد خبر : 10469 ۱۳۹۹/۰۴/۲۲   ۰۸:۴۵:۳۸

استاندار آذربایجان غربی:
محدودیت های ابلاغی به درستی اجرا نمی شوند

 

آذربایجان غربی در حالی همانند سایر استان‌ها پنجمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر می‌گذارد که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی منجر به افزایش آمار مبتلایان کرونا شده و محدودیت‌های کرونایی را به این استان بازگردانده است.

به گزارش نای قلم، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان 788 مورد است که 304 مورد بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا و 484 مورد مشکوک به ابتلا هستند.

همچنین با ۱۴ مورد فوتی جدید (یک مورد از ارومیه، چهار مورد بوکان، ۲ مورد پیرانشهر، یک مورد خوی، ۲ مورد سردشت، ۲ مورد مهاباد و ۲ مورد نقده) مجموع فوتی های استان به ۵۷۱ مورد افزایش یافته است.

اگر چه برخی از محدودیت های کرونایی شامل تعطیلی ورزش های پرخطر، بوستان و پارک های شهری، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها، حتی نماز جمعه، دورکاری برای افراد دارای بیماری زمینه ای و ...اعمال شد، ولی پیش بینی می شود در صورت عادی سازی رفتاری با ویروس کرونا تعداد مبتلایان افزایش یابد، به طوری که به گفته استاندار آذربایجان غربی، محدودیت های ابلاغی برای کاهش ابتلا به کرونا است اما متاسفانه شاهد آن هستیم که محدودیت ها در بسیاری لز مکان ها به درستی اجرا نمی شوند.

محمدمهدی شهریاری در پنجاه و دومین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا اظهار کرده است، فرمانداران باید علاوه بر بازدیدهای میدانی از صنوف و ادارات، با تشکیل تیم های ویژه در سطح شهر و روستاها بر روند کامل اجرای محدودیت ها نظارت جدی داشته و با متخلفان برخورد کنند.

وی با قدردانی از تلاش همه فعالان عرصه مقابله با کرونا، اقدامات رسانه ای در راستای فرهنگسازی استفاده از ماسک را مورد قدردانی قرار داد و افزود: با توجه به کمبود مواد اولیه ساخت ماسک می طلبد تلاش های اطلاع رسانی در خصوص تهیه ماسک های خانگی با پارچه های معمولی که تاثیر مناسب در پیشگیری از کرونا را دارد تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ۷۹ درصد فوت شدگان بر اثر کرونا در استان علاوه بر سابقه بیماری های زمینه ای بالای ۶۰ سال سن دارند بر لزوم تهیه طرح ویژه برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای این افراد در استان تاکید کرد.

شهریاری افزود: دانشگاه علوم پزشکی طرح لازم برای حفاظت از این جمعیت از طریق اعمال محدودیت را آماده می سازد تا به زودی در استان اجرا شود.

رئیس ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا، ممنوعیت برگزاری اجتماعات، عروسی و عزا، فعالیت باشگاه های ورزشی و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه بخش زیادی از مردم ناقلان بی علامت هستند و در صورتی که از ماسک استفاده نکنند و دستورات بهداشتی را رعایت کنند باعث ابتلای جمعیت زیادی به کرونا می شوند.

شهریاری بی تفاوتی و کروناهراسی را دو خطر ویژه در راه مقابله با کرونا دانست و تصریح کرد: یکی از راهکارهای کاهش مراجعات مردم به ادارات و دستگاه های اجرایی توسعه دولت الکترونیک است و دستگاه های متولی باید نسبت به اجرای این امر اهتمام جدی داشته باشند.

طبق آمار وزارت بهداشت، آذربایجان غربی به طور موقت از جمع استان های با وضعیت قرمز و هشدار خارج شده ولی ادامه این روند به همراهی مردم و کنترل بیشتر جامعه در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی بستگی دارد و می توان با عزم همگانی، زمینه تبدیل وضعیت استان به زرد، سفید و در نهایت سبز را فراهم کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا