اخبار
کد خبر : 10464 ۱۳۹۹/۰۴/۲۱   ۱۸:۱۲:۳۳

در نظام پایش آزاد مورد بررسی قرار گرفت؛
تهدیدهای زیست‌محیطی دریاچه ارومیه

 

 برنامه علمی احیای دریاچه ارومیه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه تدوین ‌شده است که به بررسی چالش‌هایی در خصوص بحران آب و مدیریت آن، تهدیدهای زیست‌محیطی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توسعه نامناسب کشاورزی و مخاطرات و پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از کم‌آبی این دریاچه پرداخته است.

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شور در خاورمیانه، و ششمین دریاچه بزرگ آب‌شور دنیا است. این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه درخطر خشک شدن کامل قرار دارد. برخی کارشناسان محیط‌زیست پیش‌بینی می‌کنند در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست محیط منطقه تغییر خواهد کرد. علاوه بر نمک بسیاری از آلودگی‌ها شامل فلزات سمی سنگین مورداستفاده در صنعت و مواد سمی مورداستفاده در کشاورزی به آب‌های سطحی و زیرسطحی مرتبط با دریاچه نفوذ کرده و در صورت خشک شدن دریاچه بسیاری از مواد سمی هوازی شده و خطرات بیماری‌های تنفسی برای زیست‌بوم و مردم منطقه به وجود خواهد آورد.

برنامه علمی احیای دریاچه ارومیه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه تدوین‌شده است. مجری این طرح، نصرت آقازاده به بررسی چالش‌هایی در خصوص بحران آب و مدیریت آن، تهدیدهای زیست‌محیطی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توسعه نامناسب کشاورزی و مخاطرات و پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از کم‌آبی این دریاچه پرداخته است.

رسیدن به اهدافی نظیر مدیریت مناسب منابع آب حوضه در جهت احیای دریاچه، هوشمند سازی مصارف آب در حوضه، تغییر الگوی کشت بر اساس نیاز آبی و گسترش فرهنگ صحیح مصرف آب در خصوص بحران آب موردنظر بوده است. احیای کارکردهای زیست‌محیطی دریاچه و حوضه آبریز، حفاظت از تنوع زیستی و اکوسیستم دریاچه، جلوگیری از بروز و تشدید طوفان‌های نمکی، مدیریت برداشت و استحصال عناصر از نمک و املاح دریاچه ازجمله اهداف موردنظر درزمینه مرتفع ساختن چالش‌های زیست‌محیطی است.

در خصوص چالش توسعه کشاورزی رسیدن به اهدافی نظیر مدیریت کشت محصولات زراعی و توسعه باغات متناسب با شرایط حوضه آبریز دریاچه، بهبود سطح بهره‌وری فعالیت‌های کشاورزی، توسعه زیرساخت‌های صنایع کشاورزی و افزایش سطح دانش عمومی و فنی کشاورزان موردتوجه قرارگرفته است.

به گزارش آنا، همچنین در این برنامه علمی به‌منظور مدیریت و کاهش پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خشک شدن دریاچه به مسائلی مانند توسعه و ایجاد صنایع مختلف در جهت معیشت جایگزین کشاورزان، تولید مشاغل و کسب کارهای مبتنی بر بهره‌برداری از نمک و املاح دریاچه، جلوگیری از مهاجرت و تغییر ترکیب جمعیتی، جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و تغییر سبک زندگی و کاهش اثرات ریزگردهای دریاچه بر سلامت افراد توجه شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا