اخبار
کد خبر : 10447 ۱۳۹۹/۰۴/۱۸   ۲۱:۵۶:۲۸

یادداشت؛
فضای مجازی و بیگانه شدن زیر سقف های حقیقی

 

علی محمدمرادی / امروزه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به گونه ای است که در هر کجای زندگی انسان، جلوه های حضور فناوری اطلاعات و ارتباطات به چشم می خورد.

 اینترنت و سرویس های ارائه شده در قالب آن، در عین حال که ابراز مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است اما می تواند مخرب نیز باشد.

افزایش استفاده از اینترنت و به ویژه شبکه های اجتماعی تلفن همراه این روزها به رغم استفاده های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش آنان به تربیت فرزندان، موجب دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است به گونه ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می کنند و افراد خانواده کمترین مراوده و گفت و گوی همدلانه را با هم دارند.

با ورود وسایل و تکنولوژی های جدید به خانه ­ها والدین و فرزندان ساعت های متمادی در کنار یکدیگر می نشینند بدون آن که حرفی برای گفتن داشته باشند و این موضوع سبب خواهد شد که خانواده ها با اینکه در زیر یک سقف زندگی می کنند اما با هم به نوعی بیگانه شوند.

استفاده ناصحیح از فضای مجازی گاها باعث می شود که افراد چنان در اتاق های گفت و گو غرق می شوند که حـتی زمان صرف غذا را فراموش می کنند، این ها علائمی شبیه الکلی ها یا معتادان دارند، بسیاری از آنـان از بی خوابی رنج می برند، خسته اند و روابطشان با اطرافیان به حداقل رسیده است.

بروز آسيب هاي نوظهور مي تواند زمينه ساز نوع جديدي از آسيب هاي اجتماعي و رواني باشد، به همين دليل، برنامه ريزي براي شناسايي، پيشگيري و كاهش آسيب هاي نوظهور لازم و ضروري است.

*نتیجه گیری

در حال حاضر اينترنت ابزاري مناسب براي توسعه افكار و انديشه هاي بشري محسوب مي شود به شرط آن كه در راه صحيح استفاده شود، افراد بايد براي ورود به دنياي مجازي اطلاعات كافي در اختيار داشته باشند تا دچار مشكلات مالي و اجتماعي نشوند.

ارتباطات سالم در فضاي مجازي و لزوم هوشياري جوانان و خانواده ها نسبت به تهديدات فضاي سايبري در درجه نخست اولويت قرار دارد.

 پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و توجه والدين به رفتار فرزندان بسيار مهم است و براي جلوگيري از هم پاشيدگي خانواده ها، والدين بايد تا حدودي به فناوري هاي روز دنيا مسلط شده و آگاه باشند كه تغيير در رفتار فرزندان به معناي ايجاد تغيير در طرز فكر آنهاست و هنگامي كه بنيان فكري و شخصيت آنها به صورت ناصحيح شكل گيرد، راه نفوذ شيادان به حريم خصوصي افراد و محيط امن خانواده باز مي شود.

استفاده از راهکارهای زیر نیز می تواند به تعمیق روابط عاطفی درون خانواده ها کمک شایانی کند:

-استفاده از فرصت حضور در فضاهای تفریحی در خارج از خانه برای برقراری گفتگوهای صمیمانه و چهره به چهره با یکدیگر

-با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم مراوده های خانوادگی به صورت فیزیکی، استفاده از فضای مجازی برای تعامل با شبکه خویشاوندان و تشکیل گروه های خانوادگی ایمن و تشویق فرزندان برای حضور در این گروه ها به عنوان مقدمه ای برای گسترش ارتباطات صمیمانه با سایر بستگان در فضای واقعی

-استفاده از فرصت بازی و تفریحات سالم در خانواده برای تعامل بیشتر و گفت و گوهای صمیمانه در خلال بازی ها

-امیدوارم با علم و آگاهی در این راه گام برداشته و استفاده از فضای مجازی را برای خود و دیگران به فرصت تبدیل کرده و از تهدیدات آن فاصله بگیریم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا