اخبار
کد خبر : 10443 ۱۳۹۹/۰۴/۱۸   ۱۱:۰۰:۴۴

یادداشت؛
غلبه بر مشکلات محتاج افزایش سرمایه اجتماعی است

 

علی قنبری/ شاخص های عمده اقتصادی مانند نرخ رشد اقتصادی، درآمد سرانه، نرخ بیکاری، نرخ تورم، ضریب جینی، شاخص رفاه عمومی، شاخص فلاکت و شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی در شرایط کنونی که با اعمال تحریم‌ها و شیوع گسترده ویروس کرونا مصادف شده، درحال نزول و بدترشدن است.

از آن بدتر آنکه دورنمای روشنی هم از بهبودی اوضاع به چشم نمی آید. در چنین شرایطی که درآمدهای نفتی، مالیاتی وگمرکی به حداقل میزان خود رسیده است نیاز به همدلی سیاسی- اجتماعی همه دلسوزان اعم از ارکان نظام، گروه‌ها، احزاب سیاسی و فرهنگی کشور احساس می‌شود. این حس همدلانه باید حول منافع ملی و رفاه اجتماعی حداقلی برمحور دغدغه‌های اساسی و خواست عمومی مردم استوار باشد.

آنچه در این مقطع زمانی اهمیت دارد این است که برای نجات و برون رفت از شرایط نامطلوب موجود و عرصه ناهموار اقتصادی منافع فردی، گروهی و باندی خود را قربانی منافع و رفاه ملی کرده واختلاف سلیقه های شخصی را به همدلی، هماهنگی وآشتی ملی تبدیل کنیم. این هم افزایی کمک می‌کند بر مشکلاتی که در مقابل دشمنان قسم خورده کشور و اوضاع نابسامان اقتصادی- اجتماعی کشورحاصل می آید فایق بیاییم. از سوی دیگر شرایط نامطلوب اقتصادی مانند افزایش روزانه قیمت‌ها بویژه در بازار ارز، طلا، مسکن وکالاهای سرمایه‌ای بشدت تحت تأثیر التهابات و بحران‌های داخلی، تشنج های سیاسی و فشارهای منطقه ای است.

غلبه بر مشکلات اقتصادی و ثبات اجتماعی به شدت محتاج افزایش سرمایه اجتماعی است. کسانی که سربلندی ایران و ایرانی را می خواهند و رفاه حداقلی مردم رشیدمان را طالبند باید به ندای وحدت طلبی دلسوزان کشور به نوبه خود لبیک بگویند.

باید بدانیم که توقف روند نزولی شاخص‌ها و تثبیت اوضاع اقتصادی - اجتماعی در گرو اتحاد و انسجام عمومی است. در نهایت امیدوارم همه گروه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ارکان دلسوز نظام به این فراخوان حیات بخش بپیوندند. چراکه راه پیشرفت و سربلندی کشورمان با وحدت، انسجام، هماهنگی و همدلی محقق شده و موجب ارتقای شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود. همچنین با پرهیز و دوری از تخریب، تشنج و تمامیت خواهی و ایجاد التهابات سیاسی که نتیجه‌اش ادامه روند ناکارآمدی اقتصاد و نزول شاخص‌های مهم اقتصادی و اجتماعی است، به وظیفه انسانی خود عمل کنند.

قطعاً افرادی که به توسعه و پیشرفت کشور باور دارند و دلشان برای احیای ایران بزرگ بیشتر می‌سوزد، در این فراخوان نجات بخش مسئولیت و رسالت بزرگتری خواهند داشت.‌

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا