اخبار
کد خبر : 10436 ۱۳۹۹/۰۴/۱۷   ۱۷:۲۳:۴۳

تاسیس اردوگاه و گرم خانه در ارومیه ضروری است؛
تکدیگری نمايي از بحران در ساختار جامعه

 

مسئله حضور گدایان در شهرهای استان مربوط به امروز و دیروز نیست. این معضل اجتماعی که نمايي از بحران در ساختار جامعه است هر روز چهره شهرها را خدشه‌دارتر مي كند.

جست وجو در خبرها با کلیدواژه هایی چون تکدیگری، اردوگاه، گرمخانه، ارومیه و ...خبر، گزارش و گفتگوهای بی شماری را پیش رویمان می گذارد که حکایت از تلاش یا وعده مسئولان برای جمع آوری آنهاست اما به دور از آمار و ارقام و اخبار کلیشه ای حضور یک ساعته در سطح شهر نشان می دهد كه حضور متكديان بومی و غیربومی در سنین مختلف نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه گاهي با شدت بيشتري در بعضي از فصول سال با آنها مواجه مي شويم.

با توجه به اینکه افزايش و كاهش اين پديده اجتماعي به معناي وضعيت پايدار و ناپايدار جامعه از نظر فرهنگي و اجتماعي است لذا تنها راه مقابله با آن همكاري و هماهنگي همه نهادهای متولی از جمله بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، مرکز بهداشت و اداره کار با اقدامات حمايتي، توانمندسازي و فرهنگ سازي است.

*بررسي راهكارهاي مقابله با تكدي گري

شايان ذكر است كه مردم و پرداخت كمك هاي كم و زياد آنها باعث افزايش آمار متكديان در سطح جامعه شده است. از اين رو بايد اين فرهنگ سازي براي مردم انجام شود كه تحت هيچ شرايطي به افراد به ظاهر نيازمند خيابان ها هيچ گونه كمكي نداشته باشند، چرا كه بنا به گفته برخي از متكديان دستگير شده اگر مردم كمك نكنند به مرور زمان گدايان نيز بساط خود را از سطح خيابان ها جمع خواهند كرد، اما تا زماني كه مردم به راحتي به اين افراد كمك مي كنند جمع كردم اين افراد هيچ فايده اي نخواهد داشت.

آموزش دادن به افراد براي چگونگي برخورد با متكديان را مي توان از ديگر راهكارهاي مقابله با رواج تكدي گري در جامعه نام برد، چرا كه روانشناسان بر اين باور هستند كه اگر مردم برخورد مناسبي با اين افراد داشته باشند هم مي توان شاهد كاهش آسيب هاي اجتماعي تكدي گر شد و هم اينكه آمار متكديان نيز كاهش خواهد يافت. ايجاد اشتغال يكي از اصلي‌ترين روش هاي مقابله با تكدي گري در جامعه است، چرا كه تجربه ثابت كرده است كه در بيشتر موارد مي توان با ايجاد اشتغال مناسب افراد را از تكدي گري منصرف كرد كه شاهد اين ادعا شهر تبريز است.

در راستای ساماندهی متکدیان، کودکان کار و خیابانی امروز نشستی به ریاست معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی برگزار شد.

علی مصطفوی در این نشست گفت: بر اساس آمار ارائه شده در جلسه، در حال حاضر 15 تا 20 متکدی در سطح شهر ارومیه وجود دارد و با تعمیم به کل استان این آمار در حدود 60 نفر می شود که با هماهنگی و همکاری تنگاتنگ دستگاه های متولی می توان در این خصوص به نتیجه مطلوب رسید و با جمع آوری و ساماندهی این افراد چهره شهر را تغییر داد.

وی به تاسیس اردوگاه و گرم خانه اشاره کرد و با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به ساخت آن، تصریح کرد: شهرداری ارومیه باید در این زمینه اعتبارات مورد نیاز را جذب و تا شروع فصل سرما اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

مصطفوی در ادامه بر ضرورت ورود سازمان های مردم نهاد به این امر تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در این خصوص استفاده شود .

ارائه آموزش های لازم توسط فنی حرفه ای به متکدیان برای تجدید درآمد، تهیه فیلم و ویژه برنامه توسط صدا و سیما در راستای فرهنگسازی، ایجاد کارگروه ویژه برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهر ارومیه از دیگر مواردی بود که معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه به آن اشاره کرد.

وی به رسالت خطیر خبرنگاران و اصحاب رسانه در راستای تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به مردم و جامعه اشاره کرد و گفت: مردم باید کمک های خود را به صورت درست و از طریق نهادهای حمایتی به دست فقرا و نیازمندان برسانند و به افرادی که بر سرچهارراه ها حضور دارند و قصد سواستفاده از احساسات پاک مردم را دارند اجازه سوءاستفاده داده نشود و این امر باید از طریق رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی فرهنگسازی و اطلاع رسانی شود.

مصطفوی با بیان اینکه مهربانی و نوعدوستی مردم آذربایجان غربی مثال زدنی و بینظیر هست، اظهار کرد: در برخی موارد مهربانی و کمک به هم نوع مردم آذربایجان غربی باعث ایجاد سواستفاده هایی شده و برخی صحنه های ناخوشایند از جمله حضور متکدیان و کودکان خیابانی در سطح شهر و چهارراه ها می شود.

علی طباطبایی مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه به مصوبه جلسات گذشته این ستاد در خصوص ساماندهی کودکان کار اشاره کرد و گفت: در این جلسات مقرر شده بود در صورت ارائه طرح عملیاتی برای ساماندهی کودکان کار اعتبارات لازم تامین و اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد که تاکنون در این خصوص طرح عملیاتی ارائه نشده است.

به هرروی باید در نظر داشت هر اقدامی که بدون درنظرگرفتن همه ابعاد موضوعی چندوجهی از جنس آسیب های اجتماعی انجام شود، در آینده تبعات و نتایجی پیش بینی نشده از خود برجای خواهد گذاشت که مسائل و مشکلاتی جدید برای ساختار شهری ایجاد خواهد کرد لذا ضروری است این اقدامات با پشتوانه کارشناسی انجام شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا