اخبار
کد خبر : 10435 ۱۳۹۹/۰۴/۱۷   ۱۳:۰۷:۵۴

نقد حال؛
کاشت بی برنامه هندوانه و هدررفت منابع

 

هوشنگ عطاپور/ همین یکی دو ماه پیش بود که تعدادی از رسانه های استان، با شوق و ذوق فراوان از حل مشکل صادرات هندوانه به دست توانمند شهردار ارومیه خبر دادند.

همان ایام عرض کردیم که صادرات هندوانه چه ارتباطی به شهرداری دارد. بهتر است هر مسئولی ماموریت خود را انجام دهد. از طرفی، سرزمین تشنه آبی چون آذربایجان که دریاچه ارومیه اش در خطر نابودی است، چرا باید هندوانه کشت کند و آن هم در حجمی بیش از توان مصرف داخلی که محتاج صادرات آب مجازی به کشورهای همسایه باشد؟!

حالا همین رسانه ای ها از مشکلات صادرات هندوانه و ورود خسارت های زیاد به صادرکنندگان خبر می دهند.

اصحاب محترم رسانه! لطفا منافع درازمدت سرزمین خود را فدای منافع گذرای شخص یا گروه خاصی نکنید. هندوانه ای که بی برنامه کاشته شده و آب مجازی استان را بر باد دهد؛ بهتر است روی دست صاحبش بماند. بدانید که سرزمین ایران تشنه است و میلیون ها مترمکعب از ذخایر آب زیرزمینی به صورت هندوانه و سایر محصولات کشاورزی آب بر، به کشورهای همسایه صادر شده است و کشور شدیدا بی آب است. فکری به حال آیندگان بکنیم.

چندی پیش خبری مبنی بر حل مشکل صادرات هندوانه استان به اروپا به نقل از شهردار ارومیه منتشر شد. 

محمد حضرت پور اعلام کرده بود در سال های اخیر غرفه داران میدان میوه و تره بار شهرداری ارومیه اقدام به کاشت هندوانه در مناطق گرمسیری (شهرستان جیرفت) می کنند که از این ظرفیت هم در فصل حاضر در سطح شهرستان و استان استفاده و هم به کشورهای خارجی صادر می شد.

وی متذکر شده بود، متاسفانه با توجه به شیوع کرونا در سراسر جهان امسال شاهد وجود مشکلات عدیده ای در بحث صادرات هندوانه شدیم که چنانچه تدبیری به عمل نمی آمد، موجب ضرر هنگفت غرفه داران میدان میوه و تره بار می شد.

شهردار ارومیه اعلام کرده بود با پیگیری های مکرر شهرداری ارومیه از وزارت راه و شهرساری و همراهی و مساعدت شهرام آدم نژاد معاون این وزارتخانه، مشکل صادرات هندوانه از طریق حمل و نقل ریلی به اروپا را حل و صادرات این محصول از استان به سمت کشورهای اروپایی بارگیری و آغاز شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا