اخبار
کد خبر : 10434 ۱۳۹۹/۰۴/۱۷   ۱۲:۳۶:۱۳

یادداشت؛
انگ اجتماعي؛ يکي از مشکلات بيماران مبتلا به کرونا

 

امین رفیعی‌پور/ استرس و اضطراب هم در ايجاد بيماري و هم در بهبود بيماري نقش بسزايي دارد، يکي از مشکلات موجود براي بيماران مبتلا به ويروس کرونا، انگ اجتماعي است که به آنها زده مي‌شود، اين موضوع باعث مي‌شود اگر فردي به کرونا مبتلا شد بيماري خود را پنهان کند که در اين حالت ممکن است بيماري افزايش يابد.

به‌طور کلي عوامل زيستي، رواني و اجتماعي در ايجاد، انتشار و بهبود بيماري دخيل هستند، استرس و اضطراب هم در ايجاد بيماري و هم در بهبود بيماري نقش بسزايي دارد؛ بخش‌هاي متعددي مانند سيستم عصبي،‌ سيستم رواني، سيستم ايمني و غدد داخلي مهم‌ترين بخش‌هاي تنظيم‌کننده بدن هستند که هريک از آنها هنگام بروز مشکل جسماني وظايفي را برعهده دارند. روان انسان در مديريت بيماري و افزايش سيستم ايمني بدن بسيار موثر است.

از نظر روانشناختي زماني که سطح استرس افزايش يابد بالطبع سيستم ايمني بدن کاهش مي‌يابد که ضعيف‌بودن سيستم ايمني بدن موجب افزايش آسيب‌زايي بيماري خواهد شد. در واقع هنگام افزايش استرس، بدن در وضعيت هشدار قرار مي‌گيرد که اگر ميزان استرس به مقدار قابل توجهي در بدن بالا باشد ميزان کورتيزول بدن افزايش مي‌يابد.

به‌طور کلي افزايش نشاط، شادي و شادکامي موجب بهبودي روند بيماري خواهد شد و اين يعني هنگام بيماري بايد استرس و اضطراب فرد مديريت شود، در اين مسير مي‌توان از طريق مديتيشن (تسلط بر ذهن)، شوخ طبعي و افزايش نشاط و... ميزان استرس فرد مبتلا را مديريت کرد تا سيستم ايمني فرد بيمار فعال‌تر و مقابله با بيماري سريع‌تر و راحت‌تر شود.

حمايت خانواده در بهبودي بيماري فرد نيز بسيار موثر است، در حال حاضر يکي از مشکلات موجود براي بيماران مبتلا به ويروس کرونا، انگ اجتماعي است که به آنها زده مي‌شود؛ اين موضوع باعث مي‌شود اگر فردي به کرونا مبتلا شد بيماري خود را پنهان کند که در اين حالت ممکن است بيماري افزايش يابد، لذا بايد تاثير سيستم حمايتي و آموزش‌هاي مديريت استرس در بهبود بيماري کرونا را جدي بگيريم.

مردم شايعه‌ها و مطالب ناموثق را در شبکه‌هاي اجتماعي خود به اشتراک نگذارند و براي افزايش حس همدلي با  مبتلايان، آنان را همانند عضوي از اعضاي خانواده خود تصور کنيد که دچار اين بيماري شده‌اند. سعي کنيد نسبت به ابتلاي بستگان و آشنايان به بيماري کوويد-19 رازدار باشيد و اين را از ذهن خود دور کنيد که  بيماران يا خانواده‌هايشان با مبتلا شدن به اين بيماري، گناهي مرتکب شده‌اند. خوشبختانه در حال حاضر در راستاي بهبود بيماري‌هاي جسماني و حتي در زمينه پيشگيري از روانشناسان بهره‌گيري مي‌شود.

با توجه به تاثير سلامت روان و داشتن روحيه در بهبود بيماري کرونا، سازمان نظام روانشناسي و مشاوره با سامانه 4030 همکاري داشته است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا