اخبار
کد خبر : 10433 ۱۳۹۹/۰۴/۱۷   ۱۲:۳۴:۱۹

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی:
بافت اشتغال سنتی جوابگوی خیل جوانان تحصیل کرده روستایی نیست

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی گفت: منابع روستایی و بافت اشتغال سنتی جواب‌گوی خیل جوانان تحصیل کرده روستایی نیست از این رو به دنبال اشتغال‌های نوین مبتنی بر زندگی روستایی هستیم

به گزارش نای قلم، عارف خدرلو در گفتگوی خبری اظهار کرد: در این مسیر همه باید همکاری داشته باشند، لذا دنبال کسب و کارهای نوین از جمله بوم‌گردی هستیم.

وی اضافه کرد: برای ترغیب روستائیان به کسب و کارهای نوین و کشاورزی جدید به آموزش و فرهنگ‌سازی نیاز داریم، تحقق درست این امر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های متولی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری استان افزود: تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان به روستاهای استان اعتبار تزریق شده که ۸۶ درصد این رقم در دولت تدبیر و امید بوده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: در آذربایجان غربی یک میلیون و ۹۸ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند که ۳۴ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه شروع بکار دهیاری‌ها در سطح استان از سال ۱۳۸۲ بوده، خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی از مجموع نزدیک به سه هزار روستا تعداد یک هزار و ۹۷۷ روستا دارای دهیاری هستند، ۹۵ درصد مدیریت داخل روستاها توسط دهیاران انجام می‌گیرد و تا به امروز منشأ خدمات بزرگی بوده‌اند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری استان گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان به روستاهای استان اعتبار تزریق شده که ۸۶ درصد این رقم در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی با بیان اینکه دهیاری یک نهاد عمومی غیردولتی است که بخش عمده درآمد آن از محل مشارکت‌های مردمی است، تأکید کرد: سال گذشته ۱۳۳ میلیارد تومان توسط دولت به دهیاری‌های استان کمک شده که در قیاس با سال ۹۲ از رشد ۳.۵ برابری برخوردار است.

خدرلو با اشاره به اینکه پایه توسعه آذربایجان غربی کشاورزی است، عنوان کرد: این حوزه معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است لذا در قیاس با استان‌های صنعتی از اعتبارات کمتری برخوردار است، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا موضوع کشوری کردن اعتبارات ارزش افزوده را پیگیری کنند.

وی یادآور شد: از سال ۹۲ تا به امروز ۴.۵ میلیون مترمربع بالغ بر ۸۲۰ کیلومتر زیرسازی و آسفالت معابر روستایی به همت دهیاران، مردم روستا و بنیاد مسکن در استان انجام گرفته است، همچنین علاوه بر ایجاد ظرفیت‌های فضای سبز و دیگر خدمات در روستاها، ۳۵ پایگاه آتش نشانی نیز در روستاها احداث شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری استان گفت: رصد و پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده روستایی بر عهده دهیاران است، در بحث جلوگیری از تخریب منابع طبیعی نیز دهیاران موظف به ارائه گزارش جهت پیشگیری هستند. به همه دهیاران جهت همکاری با دستگاه‌های ذیربط در این خصوص تأکید شده است.

وی با بیان اینکه دولت خدمات توسعه‌ای خوبی را در روستاها ارائه کرده، ابراز داشت: در چند سال اخیر یک هزار و ۱۷۰ روستای استان از شبکه گاز بهره مند شده‌اند، صدور مجوز، تامین زیرساخت‌های توسعه و اعطای تسهیلات سه وظیفه مهم دولت در توسعه روستایی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی بیان کرد: برای بحث امنیت شغلی دهیاران اقدامات خوبی رخ داده است، از جمله اینکه قبلا برای روستاهایی با جمعیت بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر دهیار تمام وقت در نظر گرفته می‌شد اما امروز برای روستاهای بالای یک هزار نفر دهیار تمام وقت در نظر گرفته شده است.

به گفته خدرلو از دیگر چالش‌ها در این حوزه این است که متأسفانه با تغییر شورای روستا و بعد از هر انتخابات روستایی، دهیار تغییر می‌کند که برای امنیت شغلی دهیاران به دنبال آن هستیم با همکاری مجلس طرحی اجرا شود تا برای روستاها از میان دهیاران، دهیار جدید انتخاب شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های بجای مردم روستایی بروز برخی ناهماهنگی‌ها در ارائه خدمات زیرساختی بود، به همین منظور هماهنگی‌های لازم با دهیاران، شورای بخش و دستگاه‌های خدمات‌رسان انجام گرفت تا خدمات زیرساختی به صورت هدفمند ارائه شود.

خدرلو یادآور شد: از اولویت‌های اساسی ما قانونمند کردن دهیاری‌هاست، معتقدیم مسیر توسعه از توجه به قانون می‌گذرد.

وی اظهار کرد: در خصوص جمع آوری زباله در روستاها نیز اولویت تفکیک زباله به کمک خود مردم است، ۷۷۷ دستگاه ماشین‌آلات در بین دهیاران توزیع شده که از این تعداد ۴۵۰ دستگاه مختص جمع آوری زباله است، ‌۳۶۰ دستگاه در پنج سال اخیر توزیع شده است، مشارکت مردم در جمع آوری زباله امری اساسی است. برخی روستاها در این زمینه خوب عمل کرده‌اند. همچنین طرح جمع آوری منطقه‌ای زباله را در دستور کار داریم.

وی با بیان این که توجه به مبحث مدیریت بحران از سیاست‌های جدی ماست، تشریح کرد: یکی از اتفاقات خوب رخ داده در مناطق روستایی بهره مندی از بیمه منازل روستایی است، با درایت مقام عالی استان بیش از ۸۰ هزار خانوار ساکن در نوار ۲۰ کیلومتر مرزی بیمه شدند و ثمرات این دستاورد مهم را در زلزله قطور شاهد بودیم که بیمه نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان باید خسارت پرداخت کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا