Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1041 ۱۳۹۴/۰۸/۲۷   

تحقق دولت الکترونیک؛ ارائه خدمات پاک به شهروندان

* تحقق دولت الکترونیک از جمله مطالبات مهم دولت از دستگاه های اجرایی است

حقوق شهروندی مجموعه ای از بایدها و نبایدهایی است که با رعایت آن ها حقوق و کرامت انسانی محقق شده و انسان ها به جایگاه واقعی خود در جامعه نزدیک می شوند.

به گزارش نای قلم، انسان ها وقتی به جایگاه واقعی خود در جامعه نزدیک می شوند که از تمام حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و به فرصت های مورد نظر زندگی چه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.

هیچ کس نمی تواند منکر نقش حقوق شهروندی در حفظ نظم، امنیت و ارتقای جامعه  باشد، شاید به سبب همین نقش ارزشمندی است که این موضوع همواره مورد توجه اندیشمندان و حقوقدانان قرار گرفته به طوری که قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی از اول فروردین ۱۳۸۴ لازم الاجرا شده است.

به همين منظور باید از همه ظرفیت‌های موجود در راستای حمایت از حقوق شهروندان، استفاده حداکثری و مناسب به عمل آید تا اهداف و چشم‌انداز تعریف شده برای صیانت از حقوق شهروندی به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کند.

از جمله فعالیت هایی که می تواند در راستاي صیانت از حقوق شهروندی نتیجه بخش باشد تلاش برای نهادینه‌سازی دولت الکترونیک است به طوری که اقشار مختلف مردم با استفاده از شیوه‌های نوین، امور اداری خود را انجام داده و نیازی برای مراجعه مستقیم به ادارات وجود نداشته باشند.

از طرف ديگر يكي از شاخص هاي مهم توسعه يافتگي، الكترونيكي شدن امور است از این رو توسعه شهرنشيني و داشتن زندگي با بهره وري بالاي اقتصادي نيازمند بهره گيري از حوزه دولت الكترونيك است. 

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی مهمترین رویکرد دولت تدبیر و امید است، اظهار می دارد: این مهم در راستای وعده رئیس جمهور به مردم و با توجه به رویکرد ویژه دولت دکتر روحانی به بحث حقوق شهروندان مورد تاکید است.

به گفته هوشنگ عطاپور، بعد از استقرار دولت یازدهم، وزیر کشور دستورالعمل حقوق شهروندی را طبق فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت با پیش بینی 12 برنامه ابلاغ کرد که استقرار دولت الکترونیک و برون سپاری بسیاری از خدمات که از طریق سامانه های الکترونیک به مردم ارائه می شود، از مهمترین برنامه های این دستورالعمل می باشد.

وی با بیان اینکه تحقق دولت الکترونیک از جمله مطالبات مهم دولت از دستگاه های اجرایی است که باید به جد در دستور کار قرار گیرد، می گوید: بهره گیری از دولت الکترونیک در واقع ارائه خدمتی مضاعف به مردم است که ارمغان آن تسریع در امور، صرفه جویی در هزینه ها، کاهش تنش های اجتماعی و تنش ها بین نهادهای عمومی و از همه مهمتر ارائه خدمتی پاک به مردم است که می تواند خط بطلانی بر برخی فسادهای موجود در نظام اداری باشد.

عطاپور با اشاره به اینکه سیستم اداری ما باید به سمت سیستم الکترونیک برود که در این زمینه حقوق شهروندی نیز رعایت می شود، ادامه می دهد: ارتقای سلامت نظام اداری با قانون‌مداری محقق می‌شود، لذا اگر بتوانیم قانون را در رفتارهای اداری خود پیاده کنیم هم سلامت ادارات ایجاد می‌شود و هم میزان رضایت‌مندی مردم بالا می‌رود که این مهم با اجرایی شدن دولت الکترونیک محقق می‌شود.

عطاپور تحقق دولت الکترونیک را گامی در کاهش حجم مراجعات مردم به دستگاه های اجرایی دانسته و تصریح می کند: این طرح به صورت ویژه در جهت تکریم ارباب رجوع و کاهش تردد مردم به دستگاه ها و ادارات استان انجام می شود.

سخن پایانی اینکه حقوق شهروندی بخشی لاینفک از زندگی بشر است. حقوق شهروندی را تکلیف دولت در برابر ملت می دانند و نیز تکالیف افراد بشر به همدیگر؛ هر حقی تکلیفی می آفریند، به بیان دیگر حق و تکلیف دو سوی عمل افراد و دولت ها به یکدیگرند و تنها راه اجرایی شدن و شناساندن این حقوق و تکالیف، آشنا کردن افراد به این حقوق است .

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا