اخبار
کد خبر : 1039 ۱۳۹۴/۰۸/۲۷   

بیمارستان های دوستدار ایمنی را گسترش می دهیم

*مدیران مسئول اصلی تامین ایمنی بیماران هستند

 کارشناس مسئول برنامه کشوری ایمنی بیمار معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارستان های دوستدار ایمنی را در کشور گسترش می دهیم.

 به گزارش نای قلم، فاطمه مستوفیان امروز در افتتاحیه همایش کشوری ایمنی بیمار در ارومیه با ارائه گزارشی از برنامه بیمارستان های دوستدار ایمنی که توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان های منتخب در حال اجراست، اظهار کرد: در این طرح بیمارستان های امام خمینی (ره)، سید الشهداء (ع)، امام رضا (ع) و شهید عارفیان ارومیه نیز بررسی شده و مورد ارزیابی قرار گرفته اند که از جمله محورهای ارزیابی بررسی مشارکت بیمار و جامعه در این طرح است و در این ارزیابی ها برای ارتقای امور خدمات مبتنی بر شواهد خواهد بود و بررسی ایمنی محیط و انجام آموزش مستمر دیگر اولویت ها است.

وی افزود: از 20 استاندارد اساسی در این ارزیابی ها 9 استاندارد مرتبط به رهبری و حاکمیت هست و این موضوع اهمیت مدیریت را می رساند که در قالب برنامه های عملیاتی و استراتژیک توجه مدیران را به این بخش معطوف کرده ایم.

مستوفیان در زمینه بررسی وضعیت موجود کشورمان در منطقه گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در میان 22 کشور مدیترانه شرقی جزو کشورهای بسیار موفق و پیشرو در این عرصه هستیم ولی این به معنای وضعیت ایده آل نیست و باید که روند رو به پیشرفت خود را با بهره مندی از نتایج همایش های نظیر همایش ایمنی بیمار ارتقاء دهیم.

مدیران مسئول اصلی تامین ایمنی بیماران هستند

این مطلب را رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و مدرس کشوری ارتقای کیفیت در حوزه سلامت در افتتاحیه همایش ایمنی بیمار عنوان کرد.

دکتر لامعی در سخنانی ایمنی بیمار را با محوریت نظام دانش اساسی دمینیگ  مطرح کرد و گفت: دمینیگ که یک محقق موفق در بحث کیفیت بوده و از 93 سال زندگی اش  هفتاد سال را صرف مباحث ارتقای کیفیت و بهره وری کرده است فرایندها  را بر اساس درک سیستم، درک نوسان، روانشناسی کار و نظریه شناخت بررسی کرده و افزود: برای اینکه اشتباه تحلیلی نداشته باشیم باید یک سیستم و نوسان آن را درک کنیم چرا که شناخت یک سیستم در حقیقت هویت همان سیستم هست و ارائه نظرات علمی می تواند باعث ارتقای عملکرد سیستم شود و اصلاح سیستم باید در اولویت اقدامات ما باشد و در بحث ایمنی بیمار هم باید با شناخت سیستم ایمنی بیمار با رفتار پایدار رو به پیشرفت حرکت کرده و عواطف انسانی را در نظر بگیریم .

وی تصریح کرد: سیستمی که مدیریت، برنامه کیفیت و نظم نداشته باشد 97 درصد موجب مشکلات می شود و در این صورت نباید اشتباهات چنین سیستمی به نام افراد شاغل در سیستم نوشته شود بلکه اولویت اصلاح سیستم باشد.

لامعی در نهایت تاکید کرد که مسئولیت ایمنی بیماران با مدیران هست و تحقق این امر مهم با شناخت و اصلاح سیستم های معیوب و ناکارآمد امکان پذیر است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا