اخبار
کد خبر : 10385 ۱۳۹۹/۰۴/۱۰   ۰۹:۳۴:۲۹

زنجيره انتقال کرونا را بشکنیم؛
توصيه‌هايي براي زندگي در روزهاي کرونايي

 

تابستان آغاز شده، اما گرما هم نتوانست کرونا را شکست دهد؛ به طوري که مي‌بينيم نه‌تنها موارد ابتلا کاهش پيدا نکرده، بلکه همچنان روزبروز بيشتر مي‌شود، آنچه مي‌تواند زنجيره انتقال اين ويروس را بشکند، تنها رعايت نکات بهداشتي است. بر همين اساس سازمان بهداشت جهاني بارها و بارها يکسري توصيه‌هاي عمومي را مبني بر شست‌شوي مکرر دست‌ها با آب و صابون، ‌استفاده از ماسک در مکان‌هاي عمومي و شلوغ و رعايت فاصله بين افراد را مطرح کرده است. توصيه‌هايي که ستاد مقابله با کرونا نيز بارها آن‌ها را در قالب پروتکل‌هاي مختلف عمومي و تخصصي ارائه داده است.

*در خانه از کرونا در امانيم؟

بايد توجه کرد که هرچند ماندن افراد در خانه ريسک ابتلا به بيماري کوويد19 را کاهش مي‌دهد، اما باز هم خطر کرونا را به صفر نمي‌رساند. به‌ويژه اگر در خانه يک بيمار مبتلا به کرونا با علائم خفيف حضور دارد، حتما بايد موارد بهداشتي را رعايت کنيد. به عنوان مثال بيمار را در اتاقي جداگانه قرنطينه کنيد، ظروف غذايتان را از ظرف‌هاي بيمار جدا کنيد، در مواجهه با بيمار ماسک بزنيد و سطوح را ضدعفوني کنيد.

*«کرونا» را به خانه نبريد

بايد توجه کرد ويروس کرونا قادر است در سطح خارجي کفش‌ها تا پنج روز فعال بماند. در عين حال همانطور که مي‌دانيم با عطسه و سرفه ويروس کرونا مي‌تواند بر روي سطوح محيط، بنشيند. سطوح بيروني کفش‌ها نيز مي‌توانند محل استقرار ويروس کرونا باشند. بسته به نوع مواد براي ساختن کفش، عامل بيماري‌زا نيز مي‌تواند در قسمت‌هاي خارجي کفش باقي بماند. در نتيجه در روزهاي کرونايي کفش‌هاي خود را بيرون از منزل بگذاريد. به ويژه اين که بدانيد، عامل انتقال ويروس کرونا، مخاط و ترشحاتي است که در سطح شهر هم فراوانند. بهترين کار اين است که کفش‌ها را در جا کفشي در راهرو و خارج از منزل قرار دهيد. همچنين دستان خود را پس از تماس با کفش‌ها به مدت 20 ثانيه با آب و صابون يا محلول ضدعفوني کننده الکلي 70 درصد بشوييد. در دوره زماني شيوع کرونا، از يک جفت کفش مشخص براي بيرون رفتن از منزل استفاده شود و بقيه کفش‌ها را جمع آوري کنيد تا براي ضد عفوني کردن آن راحت‌تر باشيد. تا حد امکان از پوشيدن کفش بند‌دار که مجبور به باز و بسته کردن مکرر آن ها و تماس دست با بند کفش هستيد، خودداري کنيد. توصيه مي‌شود از جاکفشي قفل‌دار استفاده شود تا کفش‌ها از دسترس کودکان دور باشند. مرتباً از ضدعفوني کننده‌ها بر روي سطوح جاکفشي، کف و روي کفش‌ها استفاده کنيد.همچنين براي ضدعفوني کردن کفش‌ها يک ليوان آب سرد را با نصف قاشق وايتکس مخلوط کنيد و از مسواک‌هاي مستعمل و يا ارزان قيمت مي‌توانيد براي ضدعفوني کردن استفاده کنيد. مسواک مستعمل را به محلول آغشته کرده و ته کفش را خوب ضدعفوني کنيد. براي ضدعفوني کردن روي کفش مي‌توانيد از يک پارچه تميز آغشته به محلولي که تهيه کرده‌ايد نيز استفاده کنيد و پارچه را روي سطوح خارجي کفش بکشيد. کفش‌هاي ضدعفوني شده در مکاني دور از دسترس اطفال خشک شوند.

*خريد کنيد، اما نه با کرونا

خريد کردن براي تامين مواد غذايي يکي از اقدامات ناگزيري است که در زمان کرونا هم نمي‌توان از آن چشم پوشيد، اما مي‌توان با رعايت يکسري نکات بهداشتي خريدمان را انجام دهيم و از کرونا هم در امان بمانيم. در مکان‌هاي عمومي چون فروشگاه‌ها حتما از ماسک استفاده کنيد، از بردن کودکان به مراکز خريد جدا خوداري کنيد، از خريد بستني و مواد غذايي باز براي کودکان خود در مراکز خريد امتناع کنيد، در اولين فرصت ممکن، بعد از اتمام خريد دست خود را حداقل 40 ثانيه با آب و صابون بشوييد. همچنين از دست زدن به پله برقي در فروشگاه‌ها اکيدا خودداري کنيد، در صورت استفاده از آسانسور در مراکز خريد براي فشار دادن دکمه‌هاي آسانسور از دستمال کاغذي استفاده و سپس بدون تماس دست‌تان با آن قسمت دستمال، ‌آن را به سطل آشغال بيندازيد. استفاده از وسايل بازي تعبيه شده در فروشگاه‌ها براي کودکان مطلقا انجام نشود. براي پرداخت وجه، از دريافت کننده وجه بخواهيد اجازه دهد خودتان کارت را در دستگاه کارتخوان بکشيد و آنها نيز خودشان مبلغ و رمز کارت را وارد کنند. کارت عابر بانکي را که استفاده کرديد، در يک دستمال کاغذي بپيچيد و سپس در جيب‌تان بگذاريد تا در اولين فرصت آن را ضدعفوني کرده و سپس در کيف‌تان قرار دهيد.

*پمپ‌بنزين‌ و خطر کرونا

ويروس کروناي جديد، همه جا در کمين است؛ روي سطوح، روي لباس‌ها، در مکان‌هاي عمومي مانند بانک، پمپ بنزين و... بنابراين بايد هوشيار بوده و بدانيم که همه جا نکات بهداشتي را رعايت کنيم. بر اين اساس پمپ بنزين‌ها هم مي‌توانند يکي از مکان‌هاي حضور کرونا ويروس جديد باشند؛ چراکه افراد زيادي در روز به آن مراجعه کرده و به دسته پمپ، پول و... دست مي‌زنند که همه اين‌ها مي‌تواند محل تجمع ويروس کرونا باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا