Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 10382 ۱۳۹۹/۰۴/۰۹   ۱۹:۵۶:۴۳

یادداشت؛
حرکت به سمت حزبي شدن؛ راهکار هدفمند کردن فعاليت‌هاي سياسي

 

علی نمازی/ اصلاحات و جريان اصلاح‌طلب نيازمند اصلاح دروني و به‌روز شدن است؛ به‌روز و مطابق شرايط فعلي کشور شدن اصلاح‌طلبان به دو عامل نياز دارد؛ نخست برنامه‌ريزي‌ها، سياستگذاري‌ها و هماهنگي‌هاي دروني اصلاح‌طلبان است که بهترين مکانيزم براي تحقق اين اتفاق يک انتخابات آزاد دروني و رقابت گروه‌ها با يکديگر است، عامل دومي که لازمه‌ فعاليت اصلاح‌طلبان است، به بيرون از شوراي عالي برمي‌گردد و آن اين است که عرصه فعاليت‌هاي سياسي در کشور به سمت رقابت برود، هرچه رقابت بيشتر شود، اصلاح‌طلبان هم قادر به ايفاي نقش بهتر و بيشتر خواهند بود. براي مثال، در همين انتخابات اخير، يکي از دلايلي که اصلاح‌طلبان با مشکل مواجه شدند، عدم تاييد صلاحيت نيروهاي آنها بود.

وقتي يک تشکل نتواند در عرصه بيرون نقش‌آفرين باشد، از درون به مشکل خورده و اقدام به خودزني و محکوم کردن يکديگر خواهد کرد. فضاي لازم و مناسب‌تري براي فعاليت احزاب در شرايط امروز بايد ايجاد شود علاوه براين، مسئولان بايد از طريق قوانين مناسب و رفع موانع و سخت‌گيري‌ها و کاهش اعمال سليقه، امکان فعاليت سياسي براي تشکل‌ها و احزاب را در کنار يکديگر فراهم و انتخابات را به يک انتخابات رقابتي تبديل کنند. نمونه آن هم انتخابات مجلس دهم است که فضا تا حدي فراهم شد و با صحبت‌هايي که رئيس دولت اصلاحات انجام داد، مردم مشارکت قابل‌توجهي در انتخابات داشتند. اگر اين فضا فراهم نشود، باز هم شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان امکان حضور موثر در انتخابات را نخواهد داشت و در انتخابات 1400 هم شاهد کاهش ميزان مشارکت خواهيم بود.

شرايط بايد به سمتي سوق پيدا کند که به سمت کارکرد حزبي برويم، راهکار هدفمند کردن فعاليت‌هاي سياسي حرکت به سمت حزبي شدن آن است، همچنين اداره کشور و انتخابات هم بايد حزبي شود، اين مساله هم مجددا نقش پررنگ مسئولان را براي فراهم کردن عرصه نياز دارد. به عنوان مثال، مجلس به جاي اينکه قانون احزاب و تشکيل احزاب و فعاليت‌ها را تسهيل کرده و با تساهل به قضايا برخورد کنند، آنقدر شرايط را سخت مي‌کند که کارها دشوارتر شود.

در هر صورت آنطور که شرايط هم گوياي آن است بايد به سمتي برويم که دستگاه‌ها با تعامل با يکديگر مشکلات کشور را حل کنند و هرچه مي‌توانند از تنازعات سياسي دور باشند چرا که کشور شرايط ريسک‌پذيري ندارد و اگر جرياني مي‌خواهد مورد اعتماد مردم واقع شود بايد با شرايط کشور وفق پيدا کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا