اخبار
کد خبر : 10319 ۱۳۹۹/۰۴/۰۱   ۱۸:۱۰:۲۰

در آیین افتتاح شعبه شورای حل اختلاف مطبوعات، رسانه و تبلیغات عنوان شد؛
مدیران استان در مقابل رسانه ها سعه صدر داشته باشند

 

صیانت از آزادی خبرنگاران و تضمین رشد و تکامل صاحبان قلم در حوزه های مختلف، حفظ جایگاه فعالان این عرصه شاید شاه کلید سخنان میهمانان آیین افتتاح شعبه شورای حل اختلاف مطبوعات، رسانه و تبلیغات بود که امروز با حضور رییس کل دادگستری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون قضایی و رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی و اصحاب رسانه در محل خانه مطبوعات استان برگزار شد.

به گزارش نای قلم، انعکاس مشکلات، کمبودها، درد دل‌های مردم، وضعیت موجود در جامعه و بیان کردن واقعیت‌ها وظیفه خطیری است که بر دوش اصحاب رسانه نهاده شده است.

اصحاب رسانه باید در راستای ایجاد فضای همدلی، همگرایی و وحدت در جامعه فعالیت کنند و از درج مطالبی که سبب ناامیدی مردم می‌شود و فضای جامعه را متشنج می کند، دوری کنند اما این به آن معنا نیست که خبرنگاران فقط از مسئولان تعریف و تمجید کنند.

باید بپذیریم فعالان رسانه ای به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان بوده و وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی عملکرد مسئولان را به مردم عهده‌دار هستند لذا نقد و انتقاد سازنده جزو وظایف ذاتی رسانه هاست.

اگر در جامعه ای نقد وجود نداشته باشد، آن جامعه دچار رکود می شود، بنابراین نقدپذیری به عنوان یک ضرورت در بالندگی و رشد اجتماعی جامعه تأثیر شایانی دارد و اگر به نحو شایسته به کار گرفته شود، منجر به بهبود عملکرد تصمیم گیران امور و سلامت دستگاه‌های اجرایی می شود.

این در شرایطی امکان پذیر است که مسئولان به عنوان سکانداران نظام سیاسی، شهری، اجتماعی و فرهنگی آستانه تحمل خود را بالا ببرند و انتقاد را به مثابه تخریب و تضعیف ندانند، در این صورت پای هیچ فعال رسانه ای به شورای حل اختلاف مطبوعات و رسانه نمی رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اولین سخنران آیین افتتاح شعبه شورای حل اختلاف مطبوعات، رسانه و تبلیغات بود که سخنان خود را با اشاره به اهداف افتتاح شعبه شورای حل اختلاف مطبوعات، رسانه و تبلیغات، آغاز کرد و گفت: این شورا در راستای رسیدگی به مسایل قضایی و اختلافات اصحاب رسانه و فرهنگ و کاهش تعارضات فعال شده است.

حجت الاسلام ناصر خدایاری با اشاره به اهمیت مشاوره و شورا در دین اسلام، اظهار کرد: شورای حل اختلاف مکانیزم و محملی است تا با استفاده از نظرات و ایده های دیگران، مناقشات در این سطح حل و فصل شود و فعالان رسانه ای به جای اینکه فرایندهای پیچیده قضایی را طی کنند، به فکر انجام رسالت خود باشند.

وی با اشاره به رویکرد حمایت محوری دادگستری استان از رسانه ها، اظهار کرد: شورای حل اختلاف ویژه مطبوعات می تواند به صلح و سازش دعاوی اصحاب مطبوعات و خبرنگاران با سایر اشخاص حقیقی در حدود صلاحیت رسیدگی کند.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی راه‌اندازی این شعبه سرفصل جدیدی برای رسیدگی به مسایل صاحبان قلم است تا در کاهش زمان و همچنین ورودی پرونده به دادگستری ها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: شورای حل اختلاف مطبوعات، آزادی خبرنگار را صیانت و بلوغ، رشد و تکامل صاحبان قلم را در حوزه ها مختلف تضمین می کند.

خدایاری در ادامه سخنان خود با تاکید به اینکه خبرنگار نباید نگران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پلیس فتا و دادگستری باشد، تصریح کرد: خبرنگار باید در چارچوب آنچه که قانون تعیین کرده، عمل کند که ماحصل چنین اقدامی ثبات، آرامش، تعادل، ایجاد امید در مردم نسبت به آینده و توسعه و پویایی استان است.

*رسانه ها در موضوع نظارت یار و مددکار مسوولان هستند

 رییس کل دادگستری آذربایجان غربی در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت و در ابتدای سخنان خود گفت: رسانه ها به عنوان یکی از حوزه های نظارتی نقش مهمی در کشور ایفا می کنند و همواره در موضوع نظارت یار و مددکار مسوولان هستند.

علی اکبر گروسی اظهار کرد: بسیاری از نارسایی ها از دید ما مدیران خارج هست و نمی توانیم همه مشکلات مردم را رصد کنیم اما رسانه ها در استان به لحاظ ماهیت کاری و وظیفه ای که قانون برعهده آنها گذاشته است می توانند به تمام مشکلات و مسائل استان در زمینه های مختلف ورود کنند و کار نظارتی و انتقادی خود را انجام دهند.

وی افزود: همه مدیران استان باید از نقش نظارتی رسانه ها در استان حمایت و دفاع کنند چرا که وجود رسانه های قوی، خبرنگاران آگاه و متخصص در حوزه های مختلف که بتوانند حرف مردم و منویات مسوولان عالی نظام را به استحضار مدیران برسانند و هر از چندگاهی یادآوری هایی در این زمینه داشته باشند می تواند به توفیق مدیران در انجام وظیفه کمک کنند.

رییس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه رسانه ها و خبرنگاران جایگاه مهمی دارند، ادامه داد: رسانه ها اهداف و رسالت مقدسی را پیگیری می کنند و سوالات آنها سوالات مهمی است که باید با نیت اخلاص پاسخ داده شود.

گروسی با تاکید به اینکه دادگستری استان پشتیبان رسانه های فعال و هوشمند و پیگیر آرمان های نظام است، تصریح کرد: مدیران استان باید در مقابل رسانه ها سعه صدر کامل داشته باشند و تحلیل های آنها را از سر دلسوزی و توجه به نیازهای استان و کشور ببینند.

وی با تاکید به اینکه جایگاه رسانه ها جایگاه ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: در این شورا با استفاده از عقل جمعی و مشورت بهترین تصمیات می تواند گرفته شود.

رییس کل دادگستری استان همچنین اذعان کرد: رسانه ها باید آگاهی های حقوقی مردم را بالا ببرند و دادگستری استان در این زمینه اعلام آمادگی می کند.

گروسی خواستار ارتباط تنگاتنگ رسانه ها با دادگستری استان شد و تصریح کرد: اصحاب قلم باید نسبت به پاره ای از ناهنجاری های اجتماعی از حیث حقوقی، مفاسد اقتصادی و سیاسی  هشدار و تذکر دهند بدون اینکه باعث تشویش اذهان عمومی شوند.

وی نقش اصحاب رسانه را در امر پیشگیری و کاهش جرایم مهم و اثرگذار دانست و گفت: رسانه‌ها در جهت دهی افکار عمومی و امر پیشگیری می‌توانند بهترین و مؤثرترین نقش را ایفا کنند و ضروری است با پرداختن به این مهم در فضای حقیقی و مجازی اثرگذار باشند.

*شورای حل اختلاف در راستای کاهش تعارضات فعال شده است

هادی صمدی رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری آذربایجان غربی نیز در این آیین تقویت شوراهای حل اختلاف را یکی از برنامه های تحولی قوه قضائیه به جهت کاهش پرونده های ورودی به دادگاهها عنوان کرد.

در این مراسم احکام اعضای شورای حل اختلاف ویژه مطبوعات و رسانه استان اهدا شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا