اخبار
کد خبر : 10318 ۱۳۹۹/۰۴/۰۱   ۱۰:۴۶:۴۳

آغاز هفته صرفه جویی در مصرف آب؛
صرفه جویی در مصرف آب؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از بحران

 

با توجه به گسترش شهرها، افزایش جمعیت و گرم شدن هوا، سال هاست که به کرات زنگ خطر کمبود آب و بحران ناشی از آن نواخته شده است.

یکی از اقدامات فرهنگی نامگذاری یک هفته در سال به نام صرفه جویی در مصرف آب است به طوری که اول تا هفتم تیرماه، هفته صرفه جویی در مصرف آب با هدف مهم جلوه کردن این مایه حیات نامگذاری شده و امسال نیز مانند سال های گذشته هر روز نام مشخصی را از آن خود کرده است.

اولین روز هفته که برابر با روز یکشنبه اول تیرماه است، به عنوان «مدیریت مصرف آب و برق و خانواده» نامگذاری شده و این نشانگر اهمیت کانون خانواده در مدیریت مصرف بهینه از آب و برق است. دوشنبه دوم تیر ماه، به نام مدیریت مصرف، برق افکارعمومی و رسانه، روز سوم نیز به نام "مدیریت مصرف برق ، صنعت، معدن، سازمان های عمومی، نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها" نامگذاری شده است.

 روز چهارم نیز به نام "مدیریت مصرف آب و برق و حفظ و نگهداشت محیط زیست" نامگذاری شده، روز پنجم به عنوان "مدیریت مصرف آب و برق، خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکت های مردمی" نامگذاری شده، همچنین "مدیریت مصرف آب و برق و آموزه های دینی" نام اختصاص یافته به روز ششم است. آخرین روز هفته مدیریت مصرف نیز به عنوان "مدیریت مصرف آب و برق، اقتصاد و حقوق شهروندی" نامگذاری شده است.

با توجه به اینکه بالا بودن سطح آگاهی های افکار عمومی درخصوص مدیریت مصرف آب به عنوان یکی از ضروری ترین محورهای صرفه جویی در مصرف آب مطرح است، می طلبد فعالیت های فرهنگی و آموزشی زیادی در این راستا انجام گیرد، گرچه این مهم به عنوان یک رویداد فرهنگی در بین افکار عمومی و رسانه‌ها یک اصل پذیرفته شده است اما امسال که با توجه به همه گیری بیماری کرونا و لزوم اهتمام بیشتر مردم به بهداشت فردی، میزان مصرف آب به شدت افزایش یافته، به نظر می رسد نیازمند تلاش بیشتر در زمینه ترویج فرهنگ صرفه جویی هستیم.

آنچه جای تامل دارد این است که مقوله مهم صرفه جویی مصرف آب مختص یک هفته نیست گرچه در نظر گرفتن یک هفته مجزا برای صرفه جویی در مصرف آب حکایت از بحران شدید آب در جامعه دارد و بیان می کند که دیگر وقت آن رسیده که مردم و تمام سازمان ها طور دیگر به موضوع آب بنگرند اما این مهم باید در طول سال مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به نقش مهم رسانه ها در فرهنگ سازی، جلسه هم اندیشی سخنگوی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، برگزار شد.

وحید مینایی در این نشست نقش رسانه در ارتقای سطح فرهنگی جامعه را انکارناپذیر دانست و گفت: افزایش آگاهی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی برای مدیریت مصرف آب و برق محور‌هایی هستند که رسانه‌های همگانی می‌توانند پیرامون آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند و مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه با آن دست به گریبان می‌شوند، بیشتر آگاه کنند، در واقع مصرف‌کنندگان می‌دانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بیشتر فرزندانشان و حفظ منابع آب و برق برای آیندگان است.

وی متذکر شد: هدر دادن منابع کنونی، به معنی محروم کردن نسل‌های بعدی از این مواهب الهی است.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نقش رسانه ها را در فرهنگ سازی برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب مهم و تاثیر گذار عنوان و تصریح کرد: ایجاد حساسیت و پویایی در جامعه، نقش اساسی رسانه ها در موضوع مصرف آب است که باید این امر به صورت جدی دنبال شود.

مینایی با بیان اینکه رسانه ها به عنوان بازوی اصلی روابط عمومی ها هستند، اذعان کرد: اطلاع رسانی به موقع و مناسب، برجسته سازی موضوع کمبود آب به عنوان یک مایع حیاتی، آموزش همگانی به ویژه قشر دانش آموزان و استفاده از تمام ظرفیت های رسانه ای و فناوری های نوین ارتباطی در راستای آگاه کردن افکار عمومی به صرفه جویی در مصرف آب از جمله اقداماتی است که می توانند در نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه آب موثر باشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا