اخبار
کد خبر : 1031 ۱۳۹۴/۰۸/۲۶   

برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه بدون مجوز محیط زیست امکان پذیر نیست

* بخشی از نمک دریاچه ارومیه با اخذ مجوز برای پتروشیمی ها برداشت می شود

رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست واینکه این اقدام تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه ندارد، امکان پذیر نیست.

به گزارش نای قلم به نقل از ایرنا مسعود تجریشی اظهار کرد: مصوبه ای در ستاد احیای دریاچه ارومیه وجود دارد مبنی بر اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور موظف شده برنامه ای جامع و علمی برای بهره برداری از نمک بستر دریاچه ارومیه تهیه کند.

وی اظهار کرد: بیشتر مد نظر برداشت صنعتی است که باید با لحاظ کردن مسایل محیط زیستی و صرفه اقتصادی آن بهره برداری انجام شود.سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با همکاری برخی دانشگاه ها در حال مطالعه و تهیه این برنامه است.

رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه برداشت نمک از دریاچه های مشابه ارومیه در دنیا انجام می شود، گفت: برداشت نمک در کار ستاد خللی ایجاد نمی کند چون در بخشی از حاشیه دریاچه انجام می شود، البته الان به صورت سنتی برداشت می شود.

تجریشی افزود: اما این برداشت ها هم به صورت کاملا کنترل شده و تحت نظارت ستاد احیا و سازمان محیط زیست انجام می شود چون نمی خواهیم غبار ناشی از نمک در منطقه مشکلی ایجاد کند، البته سازمان محیط زیست نقاطی را برای برداشت و مسیری را برای تردد مشخص کرده است.

وی درباره میزان حجم نمک در بستر دریاچه ارومیه گفت: در بستر دریاچه به حدی نمک وجود دارد که هر فردی در دنیا می تواند بیش از یک تن نمک داشته باشد، این نمک بسیار مرغوب و دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی است بنابراین استفاده از آن برای مصرف خانگی شاید هدر رفت آن باشد و بهتر است در صنایع استفاده شود.

تجریشی با بیان اینکه اکنون بخشی از این نمک با اخذ مجوز برای پتروشیمی ها برداشت می شود تاکید کرد: اما ارزش اقتصادی آن به مراتب بیش از این است از این رو منتظر پایان مطالعات سازمان زمین شناسی درمورد برداشت نمک از بستر دریاچه هستیم.

دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر است.

این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا