اخبار
کد خبر : 10309 ۱۳۹۹/۰۳/۳۱   ۱۷:۲۱:۴۴

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی:
جرایم سیاسی در دادگاه مطبوعات رسیدگی می‌شود

 

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: براساس بخشنامه ابلاغی، جرایم سیاسی در دادگاه مطبوعات رسیدگی می‌شود.

به گزارش نای قلم، علی اکبر گروسی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جرایم مطبوعاتی تعریف خود را دارد و قانون مقرر كرده كه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با حضور هیات منصفه ویژه مطبوعات صورت گیرد، اگر هیات منصفه حضور نداشته باشد حکم صادر شده از درجه اعتبار ساقط است و نقض می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مطالبه گری را از وظایف رسانه ها برشمرد و افزود: رسانه ها باید مطالبه گری را به عنوان یک اخلاق و فرهنگ در جامعه نهادینه کنند.

رییس کل دادگستری استان اضافه کرد: انتقاد یکی از رسالت های رسانه هاست اما حوزه انتقاد باید با تخریب، شایعه و تشویش اذهان عمومی تفکیک شود.

گروسی با بیان اینکه رسانه ها اگر چهارچوب ها را رعایت کنند مشکلی ایجاد نمی شود، متذکر شد: ما رسانه ای که در چهارچوب قانون مطبوعات عمل می کند را مواخذه نمی کنیم و دادسراها نیز دعوت نمی کنند اما گاهی بین تخریب، تشویش اذهان عمومی و انتقاد و آنچه قانونی است، خلط مبحث می شود.

رییس کل دادگستری استان تبلیغ قانون، قانونمندی، حقوق شهروندی و نظارت و رصد عملکرد مدیران استانی را از دیگر وظایف رسانه‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: هر جا که مدیری بنا به دلایلی به وظیفه خود عمل نکند، رسانه‌ها باید با تذکر خود همانند قوه قضاییه کار نظارتی انجام دهند.

 وی از صاحبان رسانه خواست که به رصد عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان همچنان ادامه دهند و هر جا که قانونمندی نیست ورود پیدا کنند و با اطلاع رسانی خود کار دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را راحت کنند.

*رسیدگی به ٣٩٠ پرونده تصرف اراضی ملی در دادسرای مرکز استان

گروسی در ادامه سخنان خود به پرونده های تصرف اراضی ملی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ٣٩٠ پرونده تصرف اراضی ملی در دادسرای مرکز استان وجود دارد.

وی افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی در حوزه مبارزه با تصرف اراضی، همکاری لازم را ندارند که در صورت بهبود این روند از تصرف زمین های ملی جلوگیری موثرتری می شود.

گروسی ادامه داد: سال گذشته در شورای حفاظت از اراضی ملی استان ٨۴٠ هکتار از اراضی ملی و دولتی استان از دست سودجویان خارج شده است.

به گفته رییس کل دادگستری استان، در مورد تغییر کاربری اراضی نیز یک هزار و 108  فقره پرونده تشکیل شده که ۲۲۶ فقره منتهی به صدور حکم شده است.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 453 فقره پرونده دیگر نیز در حال اجرا هستند ارزش ریالی اراضی ملی باز پس گرفته شده را بالغ بر 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعلام کرد.

* حمایت از جهش تولید از محورهای مهم کاری دادگستری استان

رییس کل دادگستری استان همچنین با بیان اینکه حمایت از جهش تولید از محورهای مهم کاری دادگستری استان است، گفت: دادگستری استان امسال برای رسیدن به هدف شعار سال که جهش تولید است به دنبال رفع موانع تولید و حمایت از تولید کنندگان خلاق و داخلی برای رفع وابستگی‌ها و مبارزه با گرانی است.

گروسی اضافه کرد: ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان سال گذشته مشکلات ۳۱ واحد تولیدی را بررسی کرده که ۲۶ مورد رسیدگی و منتج به نتیجه شده و 2 هزار و 600 نفر کارگر از بیکار شدن نجات یافته‌اند.

وی به موسسات مالی و بانک‌ها تاکید کرد که به هیچ وجه در فکر تعطیلی واحد‌های تولیدی و فروش وثیقه‌ها و واگذاری واحد‌های تولیدی استان نباشند چرا که این واحد‌ها زیر چتر حمایتی قوه قضاییه هستند و موسسات مالی و بانک‌ها مطالبات خود را از درآمد این واحد‌های تولیدی وصول کنند.

رییس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه فساد اقتصادی مانع بزرگی در راه نیل به هدف جهش تولید است، اذعان کرد: مبارزه با فساد در همه ابعاد مختلف آن یکی از اولویت‌های مهم دستگاه قضایی بوده و هست و ما در استان تمام تلاش خود را به این امر اختصاص داده ایم.

*رسیدگی به ۷۲ درصد از پرونده های مسن دادگستری استان

گروسی همچنین تصریح کرد: به ۷۲ درصد از پرونده های مسن دادگستری استان طی سال گذشته رسیدگی شده است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان، ۵۴ هزار پرونده در استان طی سال گذشته منجر به صلح و سازش شده است و نسبت صلح و سازش نسبت به دعاوی ورودی به دادگستری استان ۳۳ درصد است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۷ درصد پرونده های استان در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می شود، اظهار کرد: سال گذشته یک هزار و ۴۰۹ فقره پرونده طلاق در استان توسط شوراهای حل اختلاف رسیدگی، مختومه و منجربه صلح و سازش شد.

گروسی با اشاره به اینکه ۱۸ فقره پرونده قتل عمد(قصاص) طی سال گذشته منتهی به سازش و عفو شد، تصریح کرد: سال گذشته ۵۰۰ نفر از زندانیان استان مورد عفو رهبری قرار گرفتند.

*تشکیل شعبات ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز در دادسراهای استان

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شعبات ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز در دادسراهای استان تشکیل شده و برخورد با این امر در اولویت دستگاه قضا در سطح استان است.

رییس کل دادگستری استان افزود: زندانیانی که با جرم قاچاق کالا و ارز محبوس شده‌اند، در بهره‌مندی از الطاف قضایی از جمله مرخصی و عفو و عواملی از این قبیل با سخت‌گیری‌های جدی دستگاه قضایی مواجه می‌شوند.

* زندان های آذربایجان غربی جزو بهداشتی‌ترین زندان‌ها

رئیس کل دادگستری استان در زمینه کنترل زندان و زندانیان نیز گفت: زندان های آذربایجان غربی جزو بهداشتی‌ترین زندان‌ها است و برای مقابله با شیوع کرونا اقدامات بسیاری انجام شده است.

گروسی گفت: در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ با اعطای بیش از پنج هزار مرخصی به زندانیان و به سبب عفو‌های صورت گرفته و استفاده از مجازات جایگزین حبس که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد 210 درصدی داشته، جمعیت کیفری استان کاهش یافته است.

رئیس دادگستری کل استان با اشاره به شیوع بیماری کووید ۱۹ و گرفتارشدن ۱۵ ‏نفر از پرسنل دادگستری و قضات استان به این بیماری اظهار کرد: شیوع این ‏بیماری خللی در روند رسیدگی پرونده های قضایی در استان نداشته است.‏

برنامه‌های ویژه هفته قوه قضاییه همه ساله از اول تا هفتم تیرماه در کشور برگزار می‌شود.

هفتم تیرماه سالروز شهادت شهید دکتر آیت الله سیدمحمد بهشتی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا