اخبار
کد خبر : 10305 ۱۳۹۹/۰۳/۳۰   ۱۹:۳۶:۲۳

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان:
طرح های بیابانزدایی در آذربایجان غربی اجرا می شود

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی از اجرای طرح های بیابانزدایی در استان خبر داد.

به گزارش نای قلم، سید نبی قائمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آذربایجان غربی به استثناء برخی مناطق حوزه دریاچه ارومیه که پدیده شن زایی را دارد، منطقه بورآلان ماکو با پدیده بیابان مواجه است که اداره کل منابع طبیعی استان از سال 74 اقدامات اجرایی خود را در راستای مقابله با بیابانزایی آغاز کرده است.

وی افزود: از مهمترین اقدامات اداره کل منابع طبیعی می توان به اجرای طرح هایی نظیر قرق، فنس کشی، برگزاری آموزش های ترویجی برای روستاییان منطقه، نهالکاری و مشارکت روستاییان در احیاء پوشش گیاهی منطقه اشاره کرد .

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اضافه کرد: منطقه بیابانی بورآلان ماکو مساحتی بالغ بر 68 هزار هکتار را داراست که تاکنون در 15 هزار هکتار آن عملیات احیایی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر نیز با مشارکت سازمان برنامه عمران ملل متحد  undp  طرح ترسیب کربن از سال 93 اجرا شده که برای تغییر معیشت روستاییان و احیاء عرصه های ملی در بورآلان ماکو کارهای متعددی انجام شده است.

حسن پورحسن، رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز درباره طرح ترسیب کربن گفت: پروژه بین المللی ترسیب کربن ابتکاری مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران ملل متحد است.

این پروژه در راستای تحقق برخی از اولویت های توسعه کشور در زمینه ارتقای شاخص توسعه انسانی، منابع طبیعی و توسعه روستایی در راستای تدوین و ارائه یک مدل اقتصادی برای احیای مشارکتی منابع طبیعی در مناطق خشک و نیمه خشک که متعاقبا موجب افزایش ترسیب کربن در قالب زیست توده گیاهی و کربن آلی خاک و در نهایت مقابله با گرمایش زمین خواهد شد و نیز توسعه روستایی به صورت توانمندسازی جوامع محلی، ایجاد مشاغل جایگزین و توسعه زیرساخت ها طراحی شده لذا حفاظت محیط زیست جهانی و اولویت های توسعه را هدف قرار داده است .

این طرح برای نخستین بار در سال 1383 در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی شروع و پس  از موفقیت آن در اکثر استان های کشور نیز اجرایی شده است.

این پروژه در سال 1393 در استان آذربایجان غربی در شهرستان سلماس و شهرستان ماکو شروع شد و تاکنون نیز در شهرستان های ارومیه در سال 95، سلماس در سال 97، میاندوآب در سال 97 و نقده در سال 98 در حال اجراست.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی افزود: به غیر ازعملیات های توصیف شده برای اجرای طرح های بیابانزدایی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در بورآلان ماکو، احداث ایستگاه پمپاژ آب از چشمه ثریا واقع در همین منطقه یکی از مهمترین طرح های اجرایی منابع طبیعی استان است که بعد از سال ها تلاش و جدیت به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.

این ایستگاه پمپاژ توان بهره برداری آب به میزان 500 لیتر در ثانیه را دارد و با بکارگیری این ایستگاه چهره منطقه بورآلان به کلی تغییر و پوشش گیاهی آن افزایش خواهد یافت.

پورحسن ادامه داد: برای اتمام پروژه تاسیس ایستگاه پمپاژ آب بورآلان ماکو بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که در حال حاضر اجرای لوله گذاری آن به مناطق بالادستی منطقه ادامه دارد و در آینده نزدیک شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا