اخبار
کد خبر : 10276 ۱۳۹۹/۰۳/۲۵   ۱۰:۱۷:۳۴

یک جامعه شناس متذکر شد؛
تشديد بحران‌هاي روحی، مالي و معيشتي در جامعه

 

منیره چگینی/ این روزها مشکلات روحی و روانی ناشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری از سرپرستان خانوار و کارگران را درگیر کرده و بعد از شیوع کرونا و به تبع آن بیکاری و رکود اقتصادی، این امر در جامعه تشدید شده است. تا پیش از شیوع کرونا کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان هشدار می‌دادند که یک چهارم از جمعیت کشور، اختلالات روحی و و روانی دارند و کارشناسان از تبعات این مشکل در قشر کارگر هشدار می‌دادند.

محمدرضا محبوب‌فر، جامعه‌شناس در رابطه با افزايش خودکشي‌ها در جامعه هشدار مي‌دهد و مي‌گويد: اکثريت جمعيت شاغلان را کارگران تشکيل مي‌دهند و اکنون با عبور خط فقر از هشت‌ميليون تومان درحقيقت حداقل درآمد ماهانه مورد نياز براي تامين مبلغ سبد معيشت زندگي در کشور به دست نمي‌دهد، حاصل اين اتفاق افزايش هزينه سبد معيشت کارگران و رشد فقر در جامعه مي‌شود.

خودکشي به‌عنوان يکي از اشکال خشونت زاييده فقر در جامعه است. در گذشته، تحريم و امروز علاوه بر تحريم ها، محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي دوران کرونا فضاي اقتصادي ما را تحت تاثير قرار داده و به تشديد بحران‌هاي مالي و معيشتي در جامعه انجاميده است.

رکود و کرونا بيش از 60‌ درصد جامعه ما را آسيب‌پذيرتر کرده است. از جمله اين آسيب‌ها فقري است که نهادينه شده و فقر به‌همراه مشکلات اجتماعي و فرهنگي غالب بر جامعه، موجب تشديد بحران‌هاي روحي و رواني در جمعيت آسيب‌پذير شده است.

افسردگي و خشونت از پيامدهاي فشارهاي عصبي و استرس‌هاي روحي رواني موجود در جامعه است که امروز به‌صورت اعتياد، کودک آزاري، همسرآزاري، قتل‌هاي خانوادگي و ناموسي و همچنين خودکشي‌هاي زنجيره‌اي در کشور ظهور و بروز يافته است.

وي در ادامه مي‌افزايد: در شرايط اقتصادي امروز اعمالي مانند قتل ناموسي و خودکشي اجتناب ناپذير است. بسياري از اقشار مختلف جامعه به‌ويژه کارگران از سر فقر و نداري دست به خودکشي زده و خودسوزي مي‌کنند.

امروز بايد قبول و تصديق کرد سياستگذاري‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي به خطا رفته است و چاره‌اي جز بازسازي ساختارهاي اقتصادي نداريم. بعد از شيوع کرونا اکنون بيش از 80‌درصد جامعه ايران درگير مشکلات و اختلالات روحي و رواني و اين جمعيت نيازمند خدمات مشاوره‌اي است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا