اخبار
کد خبر : 10274 ۱۳۹۹/۰۳/۲۵   ۰۹:۴۷:۲۸

استاندار آذربایجان غربی:
کاهش سن فوتی های ناشی از کرونا نگران کننده است

 

استاندار آذربایجان غربی کاهش سن متوفیان بر اثر کرونا را زنگ خطری جدی در کشور و استان دانست و گفت: تا پیش از این بیشتر فوتی های کرونا از سن بالا برخوردار بودند که در هفته های اخیر شاهد کاهش سن فوتی های ناشی از کرونا هستیم.

به گزارش نای قلم، محمدمهدی شهریاری در چهل و چهارمین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا با قدردانی از تلاش کادر درمان و پرستاران در مبارزه با کرونا و نیز دستگاه های اجرائی که به وظایف شان در مقابله با کرونا بخوبی عمل می کنند، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از روند روبه رشد شیوع کرونا، ارائه خدمات در مجتمع های تجاری، بازارهای تاناکورا، مراکز بیمارستانی، داروخانه ها و دستگاه های اجرائی منوط به استفاده از ماسک است.

وی افزود: متاسفانه بخشی از مردم و هم برخی مسئولان نسبت به مسئله کرونا توجه کمتری دارند، با توجه وضعیت موجود باید خود را برای شرایط سخت تری آماده کنیم.

شهریاری با بیان اینکه دولت با همه توان در مقابله با کرونا پای کار است، گفت: برای دسترسی بهتر مردم به ماسک باید برای تهیه مواد اولیه ماسک تلاش شود تا ماسک بصورت انبوه و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: دستگاه های خدمات رسان باید در سامانه وزارت بهداشت برای دریافت کد رهگیری و الزام به رعایت دستورالعمل های بهداشتی ثبت نام کنند و واحدهایی که از این امر تخطی کنند پلمب می شوند.

شهریاری از غرفه داران مجتمع های تجاری و بازارهای سرپوشیده از جمله تاناکورا خواست تا نسبت به ارائه خدمات به افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند حساس باشند، چرا که درصورت عدم رعایت استفاده از ماسک در این مراکز مجبور به تعطیلی آنها هستیم.

وی افزود: اعمال محدودیت ها صرفا برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است، چرا که متاسفانه جامعه در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی کم توجه شده اند.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا همچنین از این خبر داد که فعالیت میدان های دواب تا هفته بعد که در مورد آنها تصمیم گیری می شود، ممنوع است.

*انجام روزانه 600 تست در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم در این نشست گفت: به منظور تشخیص مبتلایان به کرونا به طور میانگین روزانه ۶۰۰ تست در استان انجام می گیرد.

جواد آقازاده افزود: پس از بازگشایی های انجام گرفته و کاهش میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بر اساس تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ تقریباً به قسمت متوسط پیک در استان رسیده‌ایم.

وی درباره تعداد تست‌های انجام گرفته افزود: به منظور تشخیص مبتلایان به کرونا به طور میانگین روزانه ۶۰۰ تست در استان انجام می‌گیرد، این در حالی است که در روزهای نخست بیماری تنها ۵۰ تا ۶۰ تست انجام می‌گرفت اما با افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و تجهیز آنها توانستیم این عدد را به ۶۰۰ تست در روز برسانیم.

آقازاده در خصوص وضعیت تجهیزات حوزه درمان بیان کرد: تجهیزات درمانی استان در شرایط فعلی پاسخگو است. همچنین در روزهای گذشته با بازدید جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت از برخی شهرهای استان، چهاردستگاه سی تی اسکن به منظور تجهیز بیمارستان‌ها تدارک دیده شد که به زودی به بیمارستان‌های استان افزوده می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درباره گروه‌های سنی مبتلا به کووید ۱۹ افزود: در آذربایجان غربی گروه‌های سنی زیر ۱۴ سال حدود ۳.۸ درصد، گروه‌های سنی ۱۵ تا ۵۴ سال حدود ۶۹.۷ درصد و گروه‌های سنی ۵۵ سال و بالاتر حدود ۲۶.۶ درصد به بیماری کویید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

آقازاده با بیان اینکه، ۸۰ درصد مبتلایان کووید ۱۹ در استان ساکن شهر و ۲۰ درصد مبتلایان ساکن روستا هستند گفت: با عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شیوع این بیماری در بیشتر شهرهای استان افزایش یافته است در این میان فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی شفاف توسط رسانه‌ها نقش مؤثر در پیشگیری از شیوع این ویروس و مهار آن دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: با کاهش سن مبتلایان به بیماری به افراد کمتر از ۵۰ سال در بیشتر شهرهای استان انتظار می‌رود با افزایش سیر صعودی بیماران مبتلا شمار بیماران سرپایی و بستری افزایش یابد.

آقازاده با بیان اینکه با کاهش محدودیت‌ها و از سرگرفتن شرایط استغال بیشتر مشاغل این بیماری وارد مرحله جدیدی شده است که نشان دهنده آغاز موج دوم بیماری کرونا است یادآور شد: با از سر گرفتن بیشتر مشاغل مردم به هیچ عنوان نباید احساس کنند که بیماری کرونا در جامعه وجود ندارد بلکه باید با رعایت دستور العمل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کاهش سیر بیماری به جامعه و مسئولان کمک کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا