اخبار
کد خبر : 10252 ۱۳۹۹/۰۳/۲۲   ۱۱:۴۲:۱۳

در هفت سال گذشته؛
احیای دریاچه ارومیه اقدامی بزرگ از سوی دولت بود

 

احیای دریاچه ارومیه از جمله نخستین و اصلی‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید بود و به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست، دولت کارنامه قابل قبولی در این زمینه دارد. در هفت سال گذشته سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای احیای این دریاچه صورت گرفته و امسال بخش عمده طرح‌های احیای دریاچه ارومیه پایان می‌یابد. همچنین با طرح‌هایی که تا دیماه افتتاح خواهد شد، ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود و در این راستا، تونلی به طول ۳۶ کیلومتر در حال حفاری است.

رئیس جمهور چهارشنبه ۲۱ خرداد در جلسه هیات دولت اقدامات انجام‌شده درمورد دریاچه ارومیه را عظیم‌ترین کار محیط زیستی در تاریخ کشور عنو ان کرد.

به گزارش نای قلم به نقل از پاد، کارشناس محیط زیست اقدامات انجام‌شده از سوی دولت برای احیای دریاچه ارومیه را اساسی و صحیح عنوان کرد و گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پنج میلیارد متر مکعب آب وارد این دریاچه شده است.

محمدرضا محبوب‌فر ضمن تایید سخنان رئیس جمهوری در خصوص اهمیت اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: بهبود وضعیت این دریاچه یکی از خواسته‌های اساسی کارشناسان حوزه محیط زیست و مردم بوده است.

وی، اقدامات و تصمیم‌های مخرب در اواسط دهه هشتاد در حوضه‌های آب‌ریز این دریاچه، تخریب‌های انسانی که به دور از چشم نهادها و سازمان های دولتی در منطقه صورت می گرفت و تشدید تغییرات اقلیمی به صورت کمبود یا فقدان بارش های اقلیمی را از دلایل مهم خشک شدن دریاچه ارومیه در آن سال‌ها عنوان و تصریح کرد: در صورت عدم اهتمام دولت آقای روحانی به این مساله شمال و شمال غرب کشور و پایتخت ایران تحت تاثیر بیابان‌زایی و هجوم شنهای روان قرار می گرفت که با اقدامات دولت تا حدود زیادی مرتفع شد.

محبوب‌فر در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌ها، احیای دریاچه ارومیه در این شرایط را حکم جهاد در راه خدا عنوان کرد و  گفت: انصافا دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه بسیار خوب عمل کرد.

این کارشناس محیط زیست رهاسازی پساب فاضلاب تصفیه شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و همچنین صرفه‌جویی‌ها در حوزه کشاورزی و توانمندسازی کشاورزان از طریق آموزش برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و استفاده از کشت مدرن را از مهمترین اقدامات دولت طی ۷ سال گذشته برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: همچنین طی این مدت بسیاری از سدهایی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ساخته شده بود به حوضه آبریز دریاچه ارومیه رهاسازی شد و این از اقدامات خوب دولت بود.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران افزایش بارندگی‌ها را از دیگر دلایل بهبود وضعیت این دریاچه عنوان کرد و با تاکید بر لزوم حفظ این دستاوردها از طریق اقدامات اجتماعی، فرهنگی و اختصاص بودجه گفت: ضروری است اقدامات انجام شده دولت در این زمینه استمرار یابد؛ چرا که در غیر این صورت به دلیل شکننده بودن وضعیت دریاچه ارومیه اهمال‌ها این دریاچه را به وضعیت سابق باز می‌گرداند.

به گزارش پاد، به گفته او این مساله استمرار اقدامات دولتی و توجه وزارت جهاد کشاورزی و حفاظت از محیط زیست استان را می طلبد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا