اخبار
کد خبر : 10250 ۱۳۹۹/۰۳/۲۱   ۲۱:۵۱:۵۲

در راستای طرح های فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه؛
اولین مرحله برداشت گیاه دارویی مریم گلی آغاز شد

 

مدیرگروه پژوهشی متابولیت های ثانویه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: اولین مرحله برداشت گیاه دارویی مریم گلی طرح كشت گياهان دارويي كم آب بر در راستای طرح های فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز شد.

به گزارش نای قلم، علی همتی در گفتگویی اظهار کرد: برداشت گیاه دارویی مریم گلی از مرزعه الگوی ترویجی گیاهان دارویی در قالب طرح كشت گياهان دارويي كم آب بر در راستای طرح های فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه که توسط جهاد دانشگاهی استان اجرا می شود در شهرستان نقده آغاز شد.

وی افزود: در قالب این طرح و به منظور معرفی گیاهان دارویی کم آب بر بجای محصولات پر آب بر کنونی، مزرعه الگویی ترویجی گیاهان دارویی توسط گره پژوهشی متابولیت های ثانویه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در یک هکتار از اراضی شهرستان نقده اجرایی شد.

همتی هدف اصلي از اجراي اين طرح را تشويق و ترغيب كشاورزان به كشت گياهان كم آب بر و تغيير الگوي كشت مناطق حاشيه درياچه اروميه برشمرد.

مدیرگروه پژوهشی متابولیت های ثانویه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود: در این مزرعه پایلوت، انواع گیاهان دارویی کم آب بر از جمله مریم گلی، گل راعی، اسطوخودوس، آویشن، گل محمدی و گل گاوزبان کشت شده است.

همتی با اشاره به اینکه مریم گلی گیاهی چند ساله و بصورت بهاره و پاییزه کشت می شود اظهار کرد: از سرشاخه های گلدار و برگهای این گیاه در تولید داروهای مختلف گیاهی و شیمیایی استفاده می شود.

وی ادامه داد: از مواد موثره این گیاه برای بهبود جای زخم، تسکین تبخال، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب حاد تنفسی، درمان اختلالات سیستم گوارش، رفع نفخ و اسهال، تسکین گرفتگی عضلانی معده و ... استفاده می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا