اخبار
کد خبر : 10249 ۱۳۹۹/۰۳/۲۱   ۲۱:۳۴:۲۹

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد؛
قیمت خرید تضمینی گندم 2 هزار و 500 تومان است

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده ‌است که سال گذشته یک هزار و 700 تومان بود.

به گزارش نای قلم، رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: میزان تولید گندم در سال جاری 650 هزار تن برآورد شده است.

*فروش سیب در حریم جاده غیرقانونی است

وی سپس اضافه کرد: فروش سیب در حریم جاده غیرقانونی است و نیروی انتظامی و راهداری با متخلفان برخورد می‌کند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، پیش بینی می شود امسال یک میلیون تن سیب در استان تولید شود.

وی افزود: سال گذشته تولید خوبی در زمینه سیب درختی وجود داشت و با همدلی و مشارکت همه مسئولان با انعقاد توافقنامه اوراسیا، بخش عمده ای از 780 هزار تن سیب درختی تولیدی استان به کشورهای عراق، هندوستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: خوشبختانه مدیریت صحیح موجب شد هیچ سیبی بعدعید در سردخانه های استان باقی نماند.

جلیلی از کشت 34 هزار هکتاری چغندرقند در سال 99 هم خبر داد و افزود: از این میزان کشت ۱۳هزارهکتار در حاشیه دریاچه ارومیه کشت شده و پیش بینی می شود ۲میلیون تن چقندر قند برداشت شود.

به گفته وی در سال گذشته میزان کشت در 26 هزار هکتار بود.

*تولید ۱۶هزار تن انواع محصولات شیلاتی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: ۱۶هزار تن انواع محصولات شیلاتی در استان تولید می شود که اگر صنایع فرآوری هم به این میزان اضافه شود، درآمد خوبی برای شاغلان این بخش در استان ایجاد می شود.

جلیلی با بیان اینکه توسعه دامداری‌های بزرگ مقیاس و توسعه زنجیره‌های تولید از پیشران‌های توسعه بخش کشاورزی در استان است، اظهار کرد: در استان اغلب تولیدات لبنی از طریق دامداری‌های سنتی است و 80 درصد شیر در دامداری‌های سنتی تولید می‌شود و حمایت از این واحدها و توسعه زنجیره‌های تولید مد نظر است تا بتوان نیاز صنایع تبدیلی را نیز فراهم کرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان همچنین متذکر شد: شیوع کرونا باعث خسارت زیادی به بخش کشاورزی و به ویژه دامداری آذربایجان غربی شد.

جلیلی یادآور شد: درایام شیوع کرونا میزان جوجه ریزی مرغ گوشتی استان از پنج میلیون قطعه به چهار میلیون قطعه رسید همچنین از لحاظ مصرف گوشت قرمز و شیر باکاهش تقاضا مواجهه شدیم.

وی با اشاره به تولید 47 هزار تن گوشت قرمز در استان تصریح کرد: 40 هزار تن آن در داخل آذربایجان‌غربی مصرف و هفت هزار تن آن نیز به خارج از استان صادر شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: سالانه 22 هزار تن عسل در این استان تولید می شود که اولین تولید کننده عسل در کشور هستیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: تا کنون تولید 2 میلیون و 200 هزارتنی چغندر قند در ایام پیک تولید ثبت شد که 30 درصد تولید کشوری است .

* نتوانستیم برندسازی موفقی از عسل استان داشته باشیم

رئیس جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در سال های گذشته نتوانستیم برندسازی موفقی از عسل استان داشته باشیم و باید تلاش کنیم تا از ظرفیت های مرزی بودن استفاده و صنایع فراوری عسل را توسعه دهیم.

وی اضافه کرد: فراورده‌های عسل دارای ارزش افزوده بالاتری است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاران را جذب کرد و باید با استفاده از تسهیلات بانکی و ایجاد شرایط سهل و آسان برای دریافت مجوز استفاده کرد.

جلیلی همچنین با اشاره به اینکه در تامین کود اوره با ۲۲هزار تن کود وارد شده به استان مشکلی وجود ندارد، افزود: تاکنون به دلیل مشکلات ترخیص و تحریم، واردات کودهای فسفر و پتاسیم انجام نشده است.

 *بهره برداری از ۲۱۰ پروژه در بخش کشاورزی استان

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سپس به برنامه های هفته کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: ۲۱۰ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان با هزینه ۳۷۱ میلیون ریالی برای افتتاح همزمان با هفته جهادکشاورزی در استان آماده بهره‌برداری شد.

جلیلی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌های عمرانی‌، اقتصادی و تولیدی برای ۶۹۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده و ۶۹۰ خانوار روستایی نیز از عواید اجرای این طرح ها بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: از این تعداد، ۱۹۷ طرح در بخش مدیریت آب وخاک شامل سیستم‌های نوین آبیاری در بیش از ۹۱۰ هکتار، ۲ طرح انتقال آب با لوله به مسافت ۵.۲ کیلومتر، یک طرح استخر ذخیره آب کشاورزی با حجم ۷۳۰ متر مکعب و پوشش بتنی و مرمت و بازسازی یک رشته قنات با اشتغال ۶۲۲ نفر به صورت مستقیم آماده بهره‌برداری شده‌است.

جلیلی اضافه کرد: همچنین پنج طرح در حوزه معاونت بهبود دامی با صرف هزینه ۱۸۹ میلیارد ریال و اشتغال ۴۶ نفر شامل یک طرح بره پرواری، مرغداری گوشتی، کشتارگاه صنعتی، پرورش اسب و پروار بندی بره در این ایام آماده بهره‌برداری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در بخش معاونت بهبود تولیدات گیاهی نیز با هزینه ۵۲ میلیارد ریالی و اشتغال ۱۳ نفر مستقیم و سه طرح گلخانه‌ای و یک طرح سامانه ضد تگرگ آماده بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: ۲ پروژه پرورش ماهی سردآبی نیز با صرف هزینه ۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ۹ نفر در هفته جهادکشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد.

جلیلی گفت: غبارروبی مزار شهدا و دیدار با خانواده‌های معظم شهدای جهادکشاورزی، ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای و دامپزشکی رایگان از جمله برنامه‌های پیشنهادی در طول هفته جهادکشاورزی می‌باشد که در طول هفته اجرا می‌شود.

وی افزود: دیدار کشاورزان نمونه، تشکل‌ها و مدیران سازمان با استاندار آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، برگزاری مسابقات فرهنگی، از دیگر برنامه‌های اجرایی سازمان در طول هفته جهادکشاورزی در سال جاری است که اجرایی می شود.

آذربایجان‌غربی سالانه بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

این استان دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ و حدود ۷۰۰ هزار هکتار زمین زراعی است.

از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه به نام هفته جهادکشاورزی در کشور نامگذاری شده‌است و شعار هفته جهادکشاورزی امسال با عنوان کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی انتخاب شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا