اخبار
کد خبر : 10244 ۱۳۹۹/۰۳/۲۱   ۰۸:۲۹:۱۴

دیدگاه؛
رونق تولید با بازگشت سرمایه به بانک ها و اعطای تسهیلات

 

حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی/ اصل اعطاي تسهيلات در بانک‌ها منوط به سپرده‌گذاري است، اما بانک‌ها سرمايه‌هاي محدودي دارند و اگر سرمايه‌هاي مردم به سمت بانک‌ها نرود توانايي پرداخت تسهيلات را نخواهند داشت. ارقام سپرده‌هاست که باعث مي‌شود تا بانک‌ها بتوانند تا 15 برابر سپرده‌ها تسهيلات بپردازند.

جذب سپرده‌گذار در بانک يکي از اهداف رونق توليد و رشد اقتصادي است. بانک‌ها خود اگر سپرده مردم را بگيرند و تسهيلاتي پرداخت نکنند، ضرر خواهند کرد به اين دليل که بايد اول سپرده به مردم پرداخت و بعد با سودهاي رايج پس گرفته شود تا سرمايه‌هاي اوليه بانک‌ها افزايش يابد. همه تسهيلاتي که بانک‌ها براساس سپرده پرداخت مي‌کنند مي‌توانند به سمت توليد برود، کار اصلي هم اينجاست که بايد اين تسهيلات به سمت بنگاه‌هاي توليدي هدايت شود تا با فعاليت بخش توليد، رشد اقتصادي اتفاق بيفتد. در گذشته خيلي در مورد فعاليت بانک‌ها حساسيت وجود نداشت و به همين جهت هم آنها بيشتر وارد فعاليت‌هاي غيربانکي نظير ساختمان‌سازي مي‌شدند که اصولا وظايف و اختيارات بانکي هم نيست؛ اما به دلايل مختلف و از آنجايي که بعد از انقلاب چنين رفتارهايي در اقتصاد ما شکل گرفت، بانک‌ها هم چنين فعاليت‌هايي داشتند.

از سال 1395 بانک مرکزي با ابلاغ آئين‌نامه‌هايي بنگاهداري بانک‌ها را منع کرد و به آنها مهلت داد تا آخر سال 1398 از بنگاهداري خارج و به دنبال سيستم بانکداري که شامل تسهيلات دادن به امور صنعتي يا کشاورزي و هر چيزي که بتواند به توليد کمک کند، بپردازد.

جهش و رونق توليد موضوعاتي هستند که مطرح شده و بايد با اعطاي تسهيلات اين اتفاق بيفتد به همين دليل هر چقدر سرمايه‌هاي مردم به سمت بانک‌ها هدايت شوند تسهيلات اعطايي بيشتر شده و مي‌تواند در جهت اهداف برنامه و بودجه کشور باعث رونق و جهش توليد شود.

دريافت وثيقه‌هاي معتبر، رتبه‌بندي و ميزان سوددهي واحدهايي که بانک‌ها به آنها تسهيلات مي‌دهند باعث مي‌شود تا بازگشت سرمايه‌ها به بانک تضمين شود و به نوعي به هدر نرود، اينها کارهاي کارشناسي‌اي است که بايد در بانک‌ها صورت بگيرد. اينکه چند درصدي از بازپرداخت تسهيلات با مشکل مواجه شده نمي‌تواند دليلي بر منفي بودن اعطاي تسهيلات باشد. پول‌هاي سرگردان خود باعث ايجاد و افزايش تورم هستند، زمانيکه اين سرمايه به جاي ورود به بخش توليد و کمک به افزايش توليد ناخالص کشور يک روز از بازار سکه، يک روز از بازار دلار و يک روز از بازاري ديگر سر در‌بياورد و‌ حتي بخشي از نقدينگي 2 هزار و 400 ميليارد توماني وارد يکي از بخش‌هاي اقتصادي شود، مي‌تواند اقصاد را به نابودي بکشاند.

اين سرمايه هنگفت بايد به سمت توليد و اشتغال هدايت شود تا با افزايش توليد ناخالص داخلي به رشد اقتصادي بينجامد. به طور خلاصه هدايت سرمايه‌هاي سرگردان در بانک‌ها چند اثر خيلي مهم دارد، ‌‌اول اينکه ميزان توانايي بانک‌ها را براي پرداخت تسهيلات افزايش مي‌دهد و ديگري اينکه مي‌تواند ميزان تورم و همچنين تغييرهاي ناگهاني بازارهاي مالي را کنترل کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا