اخبار
کد خبر : 10231 ۱۳۹۹/۰۳/۱۹   ۱۱:۳۸:۰۴

با افتتاح سد کانی سیب انجام می شود؛
انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه

 

رییس سازمان برنامه و بودجه از انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه با افتتاح سد کانی سیب و تونل انتقال خبر داد.

به گزارش نای قلم، محمد باقر نوبخت قبل از ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه و در گفتگو با خبرنگاران گفت: احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۳ آغاز شده و همواره مورد تاکید و توجه رییس جمهور و هیئت دولت بوده است که امروز افزایش تراز و وسعت دریاچه نشان از اجرای موفقیت آمیز طرح های احیای دریاچه دارد.

وی ادامه داد: امسال شاهد به پایان رسیدن و بهره برداری از بخش عظیم طرح های احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود که افتتاح آن ها می تواند نقش اساسی برای بهبود وضعیت دریاچه داشته باشد.

معاون رییس جمهور با اشاره به افزایش تراز و وسعت دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر شاهد افزایش ۲۶ سانتی متری تراز و هزار و ۸۹ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه هستیم که نشان از تلاش دولت در این راستا دارد.

نوبخت با اشاره ای به جزییات طرح سد کانی سیب نیز گفت: سد کانی سیب بر روی رودخانه زاب احداث شده و پیشرفت ۹۰ درصدی دارد.

وی حجم مخزن این سد را ۲۲۰ میلیون مترمکعب عنوان کرده و گفت: با توجه به روند پروژه، امیدواریم دی ماه سال جاری شاهد افتتاح پروژه باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق سد کانی سیب و تونل به دریاچه انتقال داده خواهد شد.

معاونان رئیس جمهوری در سفر امروز به آذربایجان‌غربی، پس از بازدید از سد "کانی سیب"، از پرتال ورودی، میانی و خروجی خط انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز به صورت هوایی بازدید خواهند کرد.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (دوشنبه) از سد "کانی‌سیب" پیرانشهر که یکی از منابع آبی تأمین‌کننده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه است، بازدید کردند.

نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به منظور بازدید از پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به شهرستان‌های نقده و پیرانشهر وارد شهرستان پیرانشهر شدند.

هدف این سفر بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های احیا دریاچه ارومیه و روند احداث سد کانی سیب و تونل انتقال آب بین حوزه‌ای است.

خط انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه قرار است، دی ماه آینده توسط رئیس جمهوری افتتاح شود.

با آغاز انتقال آب از جنوب استان به نگین آبی آذربایجان، سالانه ۶۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده و تراز آن در هر سال بیش از یک متر افزایش می‌یابد.

در حال حاضر دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد. این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا