اخبار
کد خبر : 10229 ۱۳۹۹/۰۳/۱۹   ۰۸:۵۸:۲۷

يک روانپزشک متذکر شد؛
تشدید اضطراب اجتماعی با شیوع کرونا

 

يک روانپزشک گفت: با ورود غيرمنتظره ويروس کرونا و نيز اجراي فاصله‌گذاري اجتماعي، اضطراب اجتماعي گريبان همه افراد جامعه از بيماران زمينه‌اي را گرفته است.

به گزارش نای قلم، محمدرضا محمدي در گفتگویی اظهار کرد: به تجربه ثابت شده همه افراد در يک موقعيت بين فردي قرار دارند حتي در زمان تنهايي نيز افکار و اعمال ما تحت تاثير اين روابط قرار دارد. برخي در برقراري و حفظ روابط بين فردي سالم و تواناتر و برخي دچار مشکل هستند و اين مساله مي تواند ريشه در ژنتيک، نحوه تربيت و تعاملات اوليه فردي داشته باشد.

وي با بيان اينکه البته تجارب روزمره روابطي که فرد در دوران بلوغ برقرار مي کند بتدريج به اين ساختار اوليه شکل مي‌دهد،‌ افزود: اضطراب اجتماعي يکي از شايع ترين اختلال در بين افراد جامعه است که اکنون با توجه به شيوع ويروس کرونا و ترس و نگراني از ابتلا و يا انتقال آن به خود يا ديگري،‌ بروز اين اختلال را خواهي نخواهي تشديد مي‌کند.

اين روانپزشک گفت: فردي نيست که در اين موقعيت ترس و نگراني را تجربه نکرده باشد زيرا در همه مکان ها و لحظات زندگي اين ويروس ناقل را مي توان با توجه به اينکه چه فردي و يا گروهي در کنار هم زندگي کردن مانند شاغلان ادارات و يا کارگران در کارگاه‌هاي توليدي، ‌به خوبي احساس و از اين رو اختلال رفتاري شناختي يا اضطراب اجتماعي را در وجود ديگران مشاهده کرد.

محمدي افزود: آثار اين اضطراب اجتماعي را مي توان در لرزش صدا و عرق کردن دست، غيرعادي بودن صحبت در مقابل جمع يا حضور در ميان غريبه ها بطور غالب احساس کرد. اين دسته افراد وقتي در چنين موقعيت‌هايي قرار مي گيرند قادر به مديريت استرس خود نيستند. ممکن است انجام کارهايي مثل برقراري ارتباط چشمي و مکالمه هاي کوتاه، که به نظر ديگران ساده است، ‌براي آنان بسيار سخت باشد و حتي از موفقيت هاي اجتماعي فرار کنند.

وي ادامه داد: اختلال اضطراب اجتماعي مي تواند همه ابعاد زندگي اين افراد را تحت‌تاثير قرار دهد. نگراني يا ترس شديد از قضاوت شدن،‌ ارزيابي منفي يا تاييد نشدن در يک موقعيت جمعي و گروهي، نگران از اينکه رفتار آنان ‌مرکز توجه ديگران قرار گيرد و کم حوصله بودن در موقعيت هاي اجتماعي بويژه که وجود بيماري کرونا همچنان موضوع روز جامعه است، ‌از ديگر عوامل تشديد کننده اين اختلال رفتاري شناختي است.

اين متخصص روان درمانگر با بيان اينکه در حالت عادي بالغ بر 20 درصد افراد جامعه به اضطراب اجتماعي دچار هستند، ‌افزود: به همين دليل اين عده اغلب از حضور در موقعيت هايي اجتماعي خودداري و اگر مجبور به حضور در آن جلسه شوند، ‌با استرس و نگراني زيادي درگير خواهند بود.

محمدي تصريح کرد: بايد توجه داشت اختلال اضطراب اجتماعي شديد مي تواند زندگي روزمره فرد را مختل و ارتباط مبتلا به بيماري را با دوستان، خانواده و همسر، حتي در مصاحبه هاي شغلي و تحصيل با مشکل مواجه سازد. اين افراد بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به افسردگي و سوء مصرف مشروبات الکلي قرار دارند.

وي گفت: علي رغم وجود درمان هاي موثر براي اختلال اضطراب اجتماعي،‌ تنها پنج درصد اين افراد براي درمان به متخصص مراجعه مي‌کنند و بيش از يک سوم بيشتر از 10 سال اين علايم را تجربه کرده اند.

اين متخصص روانپزشک در پاسخ به اين سوال که فردي که به بيماري اضطراب اجتماعي مبتلا شده چه نشانه هايي دارد،‌ افزود: فارغ از نشانه‌هاي فرد مبتلا به ويروس کرونا،‌ برافراوخته شدن چهره، ‌ضربان قلب بالا، ‌لرزش، ‌عرق کردن، ‌حالت تهوع و دل پيچه، ‌نفس تنگي، ‌سرگيجه، ‌فراموشي،‌ تنش عضلاني،‌ از جمله موارد و نشانه هاي جسمي فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي مي‌توان ناميد.

محمدي با بيان اينکه چنانچه فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي، از موقعيت هاي معمول زندگي به دليل ترس از ابتلا به هر گونه بيماري ديگر يا خجالت و حمله عصبي اجتناب مي کند بهتر است به متخصص روان‌درمانگر مراجعه کند، ‌اظهارداشت: بيماري اختلال اضطراب اجتماعي درمان پذير است و راهکار مختلفي دارد از جمله درمان‌شناختي رفتاري با تغيير باورها و ‌احساسات و رفتار افراد، که ‌تاثير قابل توجهي بر کيفيت زندگي بيمار خواهد گذاشت.

وي ادامه داد: همچنين براي درمان موفق اين بيماري، ‌درمان گروهي نيز براي اين افراد ضروري به نظر مي رسد. درمان دارويي بويژه برخي از داروهاي ضد افسردگي و ضد اضطراب مي تواند در کنار درمان شناختي رفتاري مفيد باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا