اخبار
کد خبر : 10214 ۱۳۹۹/۰۳/۱۷   ۱۳:۲۲:۳۴

یادداشت؛
آموزش؛ بخش مغفول مانده در بنگاه های اقتصادی

 

نیروی انسانی یکی از مهمترین عناصر توسعه بنگاه های اقتصادی و تحقق اهداف بلند و کوتاه مدت آن به شمار می آید، لذا آموزش منابع انسانی یکی از مقوله های مهم برای تضمین و حیات سازمان ها و بنگاه های اقتصادی است.

کارشناسان مدیریت و اقتصاد براین باور هستند که بنگاه های اقتصادی برای اینکه بتوانند ماموریت خود را به انجام رسانند نیازمند افراد آموزش دیده و باتجربه هستند.

از این رو در عصر حاضر با توجه به شرایط خاص زمانی و ضرورت ارتقای بهره وری و توسعه اقتصادی و اجتماعی باید از هفت خوانی گذشت که ساده ترین و مؤثرترین آن آموزش است، در واقع توانمندسازی نیروی انسانی یکی از ارکان اصلی توسعه به شمار می رود که این مهم نیازمند برنامه های آموزش مدون و کوتاه مدت یا بلند مدت است.

این در حالیست که این فرصت به کارکنان داده نمی شود تا بتوانند خلاقیت ها و استعدادهای خود را بروز دهند و بتوانند در ادامه طرح ها و در راستای تحقق اهداف با مدیران مشارکت داشته باشند، کمااینکه علاوه بر ضعف آموزشی به دلایلی چون ضعف مدیریت و نظارت، روزمرگی، عدم وجود شایسته سالاری منطقی و بی توجهی به مهارت و تخصص افراد در کار، پایین بودن دستمزدها، نگرانی از آینده و دغدغه تامین اجتماعی از دیگر دلایل پایین بودن نرخ بهره وری است.

حمید حاج‌اسماعیلی، فعال کارگری در یادداشتی راهکارهای افزایش بهره‌وری نیروی کار را تشریح می کند در این یادداشت آمده است: ايجاد اشتغال و امنيت شغلي از مهم‌ترين چالش‌هاي مديريت منابع انساني بعد از تامين معيشت به حساب مي‌آيند. گرچه اين چالش‌ها در بعد جهاني مطرح مي‌شوند، اما کشورهاي در حال توسعه به دليل داشتن اقتصادي کوچک‌تر نسبت به ساير کشورها درگيري بيشتري با اين موضوع دارند. با اين حال کارايي و عملکرد کارکنان در بنگاه‌هاي اقتصادي به عوامل مختلفي بستگي دارد که آموزش مهم‌ترين عامل در اين زمينه به حساب مي‌آيد که  سبب افزايش توانايي کارکنان مي‌شود.

کارکناني که تجربه بيشتري دارند تمايل به عملکرد بهتري دارند زيرا افزايش در مهارت ناشي از تجربه کاري بيشتر است. آموزش علاوه بر تاثير بر نيروي کار بر بازده سرمايه‌گذاري تاثير دارد. عملکرد سازماني کاملا وابسته به کارايي و عملکرد کارکناني دارد که در آن سازمان اشتغال دارند.

سرمايه نيروي انساني نقش مهمي در رشد و توسعه کارگاه‌ها ايفا مي‌کند. براي بهبود عملکرد سازمان و کارايي نيروي کار آموزش‌هايي به کارکنان سازمان داده مي‌شود. توسعه نيروي کار مي‌تواند به‌عنوان يک روند و فرآيند سازماني تعريف شود که در آن کارکنان با حمايت کارفرما براي ارتقاي مهارت‌هاي خود برنامه‌هاي آموزشي مختلفي را پشت سر بگذرانند.

در واقع توسعه نيروي کار ابتکار عمل مشترک کارکنان و کارفرما براي افزايش مهارت و دانش موجود کارکنان است. دانشي که به‌روز است و باعث ارتقاي صلاحيت کارکنان مي‌شود.

بررسي‌ها در زمينه چالش اشتغال، حاکي از آن است که عدم تطابق بين مهارت‌هاي ايجادشده و مهارت‌هاي مورد نياز در بازار کار باعث آن است. بنابراين نقش آموزش بسيار حياتي و کارساز است. تغييرات و نوسانات بازار مستلزم داشتن نيروي کار ماهر و آگاه است. از اين رو براي رفع اين چالش نياز به مداخله فعال هر دو طرف کارفرما و نيروي کار است.

آموزش و توسعه جنبه مهم مديريت منابع انساني است. براي هر بنگاه و سازماني مهم است که کارکنان ماهر و توانمندي براي عملکرد بهتر داشته باشد آموزش و توسعه فرصت‌هايي را براي کارکنان فراهم مي‌کند تا زندگي شغلي بهتري را داشته باشند و موقعيت و جايگاه بالاتري را در سازمان کسب کنند. با اين اقدامات کارايي بنگاه‌ها افزايش مي‌يابد. کارکنان سرمايه و دارايي يک سازمان هستند در صورتي که دانش و مهارت بيشتري داشته باشند عملکرد سازمان ارتقا مي‌يابد. منابعي که براي آموزش و توسعه نيروي کار استفاده مي‌شود اتلاف و هزينه نيست، بلکه سرمايه‌گذاري براي اثربخشي و کارايي بنگاه‌هاست.

کارفرماياني که تلاش مي‌کنند براي کارکنان خود آموزش‌هايي را تدارک ببينند اين کار را  به صورت يک نظم و دستورالعمل مداوم انجام مي‌دهند، درواقع در حوزه کار خود سرمايه‌گذاري مي‌کنند. به هر حال نگرش سازماني سهم بسزايي در عملکرد و اهداف سازماني دارد؛ بر اساس ارزيابي‌ها، رفتار و رويکرد مديران به آنان کمک مي‌کند تا از منابع و امکانات با موفقيت و شايستگي استفاده کنند.

نهادها و اتحاديه‌هاي کارگري يکي از منابع مهمي هستند که مي‌توانند مورد استفاده قرار گيرد. اتحاديه‌هاي  کارگري مي‌توانند به‌عنوان پلي ارتباطي بين کارکنان و مديريت سازمان‌ها عمل کنند. آنها اين توانايي را دارند تا از طريق مذاکره با کارفرما در مورد بسته‌هاي رفاهي بهتر براي کارکنان که شامل دوره‌هاي ترفيع و پيشرفت آنهاست توافق کنند. تجربه نشان داده که اگر محيط کار مساعد باشد و کارفرمايان و مديران بنگاه‌ها انعطاف بيشتري را در مقابل مطالبات و خواسته‌هاي کارکنان از خود نشان دهند بهره‌وري و کارايي کارکنان افزايش بيشتري مي‌يابد و بسترهاي مختلفي براي ارتقاي نيروي کار با آموزش‌هاي مدون از پيش طراحي شده مي‌تواند عامل موثري در جهش توليد و رسيدن به افزايش توليد در ميان‌مدت و بلندمدت باشد.

" در مجموع قابلیت انجام یک کار مولد را می توان از طریق آموزش و توسعه و گسترش سیستماتیک شغل و برنامه ریزی شغل بالا برد. در واقع مهمترین منبع رشد و توسعه نیروی انسانی، آموزش، ارتقای انگیزه و بالندگی افراد جامعه است و سرمایه های هنگفتی در امر آموزش باید صرف شود، زیرا سرمایه گذاری در آموزش، نوعی سرمایه گذاری بلندمدت است. بنابراین یکی از اساسی ترین راههای حصول به بهره وری ملی و ارتقای سطح دانش و مهارت های مدیران، کارشناسان و نیروی انسانی، ازطریق آموزش های علمی و کاربردی مداوم و مستمر است تا بتوان به سطح مطلوبی از بهره وری در جامعه دست یافت."

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا