اخبار
کد خبر : 10194 ۱۳۹۹/۰۳/۱۴   ۰۹:۵۱:۲۲

به دلیل فقدان کارایی مطلوب؛
از خرید ماسک های تقلبی اجتناب کنید

 

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی گفت: ماسک‌هایی که در زیرپله‌ها و ‏واحدهای غیرمجاز تولید می‌شود، نه‌تنها هیچ‌گونه مجوز تولید ندارد بلکه با قیمت‌های گزاف و ‏گاهی با برچسب‌های تقلبی خارجی فروخته می‌شود لذا از خرید آنها اجتناب کنید.

به گزارش نای قلم، لعیا صدیق راد در گفتگوی خبری اظهار کرد: ماسک‌های تقلبی که بدون نام و نشان و فقط در یک بسته‌بندی ساده پلاستیکی عرضه می‌شود، فاقد ‏کارایی مطلوب است و با بررسی اولیه برخی از آنها متوجه می‌شویم که فاقد لایه‌های فیلتری مناسب مثل اسپان باند و ملت بلون هستند و در عین حال در قسمتی که سوپاپ هوا ‏نصب شده، شکافی وجود دارد که هوا و عوامل بیماری‌زا بدون عبور از هیچ لایه‌ای وارد مجاری تنفسی شخص می‌شود و ‏نمی‌تواند مانع تنفس ذرات بیماری زا شود.‏

وی افزود: با شیوع بیماری کرونا و ابتلای تعدادی از هموطنانمان به این بیماری، بیش از پیش نیاز به رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی احساس می‌شود اما همه باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی فقط اطلاعات مورد نیاز را از منابع رسمی معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به دست بیاوریم.

صدیق راد اضافه کرد: علاوه بر آن نکات بهداشتی را باید به صورت کامل و اصولی انجام دهیم، زیرا انجام هر یک از این توصیه‌ها به صورت ناقص نه تنها کمکی به پیشگیری از بیماری نخواهد کرد، بلکه می‌تواند خطر ابتلا را چندین برابر افزایش دهد.

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی استان تصریح کرد: یکی از سوالات رایج در پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از ماسک‌های تنفسی است و اینکه آیا هر نوع ماسک‌ در جلوگیری از انتقال ویروس موثرند؟ که باید پاسخ داد در ماسک‌های معمولی سه لایه، عمل محافظت و فیلتراسیون توسط یک لایه بنام ملت بلون انجام می‌شود که تا 70 درصد از ورود ذرات به سیستم تنفسی فرد جلوگیری می‌کند.

صدیق راد هشدار داد: در شرایط فعلی کمبود جهانی ماسک، عده‌ای افراد سودجو اقدام به تهیه این ماسک‌های سه لایه می‌کنند که در ظاهر شبیه ماسک‌های سه لایه هستند ولی در باطن فاقد هر گونه لایه محافظتی هستند، این موارد تخلف در خصوص ماسک‌های سوپاپ دارN95، N99،FFP2، FFP3 که در بین مردم به فیلتردار مصطلح است نیز مشاهده می‌شود.

به گفته وی عدم استفاده از لایه‌ای حفاظتی باعث می‌شود به جای کارایی 94 درصد و به بالا، این نوع ماسک ها فقط 10 درصد از ورود ذرات ممانعت می‌کنند.

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی استان افزود: دوخت استفاده شده در تولید ماسک‌های پزشکی دوخت اولتراسوند است که درزهای ایجاد شده توسط آن غیر قابل نفوذ میکرو ارگانیسم‌ها است اما ماسک‌های تولیدی در کارگاه‌های زیرزمینی به دلیل عدم انجام فرآیند استریلیزاسیون می‌تواند عامل انتقال میکروب باشد.

صدیق راد در خصوص قیمت ماسک توزیعی اذعان کرد: برخی افراد نیز با آگاهی از نیاز مردم به تهیه ماسک به عنوان عامل ایجاد کننده آرامش روانی با تولید در کارگاه‌های زیرزمینی غیرمجاز تلاش دارند تا به قیمت چند برابری در بازار بفروشند و همین امر باعث شده که قیمت هر عدد ماسک ساده و سوپاپ دار نیز به چندین برابر قیمت واقعی برسد.

وی در خصوص محل‌های عرضه ماسک در استان گفت: محل مجاز عرضه ماسک، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مجاز تجهیزات پزشکی هستند که خوشبختانه به طور نسبی وجود دارد و عرضه اقلام حفاظتی در سایر صنوف از جمله سوپرمارکت ها، دکه روزنامه فروشی، ابزار فروش ها و .... غیرمجاز است.

صدیق راد توصیه کرد: فروش هر گونه ماسک بدون مجوز و شناسنامه در داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

وی از مردم خواست تخلفات مشاهده شده در حوزه تامین ماسک از داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی را به 190 گزارش کنند.

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی استان در پایان خاطرنشان کرد: سامانه 190 مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو در زمینه پیگیری تخلفات در حوزه داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی و سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت و سامانه 135 سازمان تعزیرات حكومتی در حوزه پیگیری تخلفات فروش ماسک و دستکش در سایر اصناف آماده پیگیری هستند.

وی تاکید کرد: طی هماهنگی های به عمل آمده با مراجع قضایی با کلیه افرادی که به صورت زیرپله ای، بدون مجوز اقدام به تولید ماسک کنند به جد برخورد می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا