اخبار
کد خبر : 10184 ۱۳۹۹/۰۳/۱۳   ۱۳:۰۸:۱۱

يک روانشناس باليني:
ویروس کرونا در کمین نشسته است

 

عادي شدن ساعات حضور کارکنان در ادارات گرچه حاوي پيام مهار و مديريت کرونا است اما بايد توجه داشت که اين ويروس به پايان نرسيده و همچنان در کمين نشسته است.

يک روانشناس باليني در خصوص پذيرش واقعيت کرونا در افراد و راه مقابله با استرس ابتلا به آن گفت: به اذعان مقامات بهداشت، درمان و آموزش پزشکي توجه مردم به فاصله گذاري اجتماعي حدود 40 درصد، ترس سازنده از کرونا به 34 درصد و اعتقاد به لزوم در خانه ماندن به 32 درصد کاهش يافته و ‌اين مطلب به خوبي نشانه اين موضوع خواهد بود که کرونا همچنان و با درصدي قابل قبول در بين مردم و جامعه حضور دارد و نبايد تهديدات آن را کوچک شمرد.

مهدي قاسمي با بيان اينکه ويروس کوويد 19 به عنوان تهديد منحصر به فرد توانست وحشت، استرس و توان ابتلا به هيستري را در بين افراد جامعه برجسته کند،‌ ادامه داد: ابتلا به بيماري فقط جسماني نيست بلکه اضطراب ابتلا به بيماري به تنهايي مي‌تواند در بسياري از سطوح افراد جامعه تأثيرگذار باشد و در ادامه باعث ايجاد اختلالات رواني مانند حملات هراس و استرس شود.

وي گفت: متخصصان حوزه سلامت روان تاکيد دارند هموطنان در زماني که همچنان ويروس کرونا در سطح جامعه جولان مي دهد و به پايان نرسيده از سلامت روان خود مراقبت کنند و در عين حال با رعايت موارد بهداشتي بايد به فکر مبتلايان به بيماري‌هاي رواني بود به ويژه آن دسته از افرادي که در برابر اثرات وحشت و تهديد گسترده، آسيب‌پذير هستند.

اين متخصص روان درمانگر گفت: مسئولان بهداشتي و درماني اعلام مي‌کنند ويروس کرونا در مرحله کنترل و مديريت قرار دارد، اما مردم بايد تلاش کنند اطلاعات خود را در زمينه راه‌هاي جلوگيري از ابتلا به بيماري يا شيوع آن نه از راه گمانه‌زني و منابع نامعتبر بلکه منابع اطلاعاتي موثق جست وجو کنند زيرا شايعه و حدس و گمان مي‌تواند اضطراب را در بين افراد بيشتر کند. دسترسي به اطلاعات با کيفيت بالا در مورد اين بيماري مي‌تواند کمک کند تا تسلط بيشتري به پيرامون خود داشته باشيم.

قاسمي با بيان اينکه مسئولان از امروز کارهاي ادارات را به روال قبل از ورود کرونا، برگشت دادند، ‌اظهار داشت: از مردم بايد درخواست کرد با رعايت اصول بهداشتي همانند روزهاي اوج کرونا به کارهاي روزانه خود بپردازند و از طرفي براي کسب آرامش بيشتر در بين اعضاي خانواده و افراد جامعه از تکنيک‌هاي مديريت استرس مانند مديتيشن يا کنترل ذهن و تسلط بر افکار منفي استفاده و در اين رابطه با در خانه مانده و به‌کارگيري فعاليت بدني مانند نرمش ساده و افزايش سطح هورمون هاي اندروفين و سروتونين که شادي آور است، سلامتي جسمي و روحي رواني خود را تضمين کنند.

اين روان‌درمانگر تصريح کرد: ترک عادت‌هايي که بر استرس و اضطراب افراد مي‌افزايد مانند سيگار يا قليان کشيدن يا مصرف مشروبات الکلي به‌ويژه براي بيماران زمينه‌اي مانند ديابت،‌ فشارخون بالا،‌ ناراحتي قلبي و سرطاني را مي‌توان به عنوان ‌يک رژيم غذايي متعادل براي جلوگيري از ابتلاي به کرونا برشمرد و اين احساسات را کنترل و به ديگران يادآوري کرد تا از سلامت جسمي و روحي خود و ديگران مراقبت کنند.

وي گفت: به ياد داشته باشيد هر سرماخوردگي يا سرفه ابتلا به ويروس کرونا نيست و براي حفظ آرامش و دوري از ترس ابتلا به بيماري، دسترسي به اطلاع مفيد را ادامه داده و به ديگران آموزش دهيد، اما در صورت مزاحم بودن اخبار، خواندن آنها را محدود کنيد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا