اخبار
کد خبر : 10086 ۱۳۹۹/۰۲/۲۹   ۱۸:۳۲:۱۷

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی متذکر شد
اصلاح قانون بیمه تامین اجتماعی؛ مهم ترین مطالبه جامعه مهندسی

 

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی گفت: اصلاح قانون بیمه تامین اجتماعی و گسترش آن به همه فعالان این صنعت، یکی از مهم ترین مطالبات جامعه مهندسی است.

به گزارش نای قلم، بهرنگ دیلمقانی در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: موضوع بیمه تامین اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی اعضای سازمان نظام مهندسی است.

وی افزود: قانون تامین اجتماعی در شرایط فعلی تنها بیمه کارگران ساختمانی را شامل می شود که امیدواریم بیمه مهندسان نیز به طور جدی در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گیرد.

*مهاجرت کاری نیروهای ماهر و کاردان بیمه شده به کشورهای همسایه

رییس سازمان نظام مهندسی استان در عین حال متذکر شد: مهاجرت کاری نیروهای ماهر و کاردان بیمه شده به کشورهای همسایه که همزمان با افزایش نرخ ارزهای خارجی و به تبع آن کاهش ارز ریال صورت می گیرد، لطمات جبران ناپذیری به دنبال دارد و باعث کمبود نیروهای کاردان در کشور شده است.

دیلمقانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه عدم رعایت اصول معماری در شهرسازی زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی محسوب می شود، تصریح کرد: مهندسان، مالکان و سازندگان باید بر این موضوع اشراف داشته باشند که هر کوتاهی و سهل‌انگاری در طراحی و اجرای ساختمان‌ها، حق مسلمی است که از هموطنان و همشهریان خود سلب می‌کنند.

* رعایت ضوابط ساختمان از مصادیق بارز پاسداشت حقوق شهروندی

وی با اشاره به اینکه رعایت مقررات ملی و ضوابط ساختمان از مصادیق بارز پاسداشت حقوق شهروندی است، خاطرنشان کرد: عدم رعایت حقوق همسایگان در ساخت و سازها موجب بروز مسایل و مشکلات اجتماعی می شود.

دیلمقانی اضافه کرد: فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات ملی و آشنایی با حقوق شهروندی باید نهادینه شود.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی استان، گام نخست برای از بین رفتن عدم رعایت مقررات ملی ساختمان، آگاهی کامل شهروندان از حقوق خود در این حوزه است لذا مدیران شهری موظف‌ هستند ضوابط و مقررات ساخت و ساز را شفاف‌سازی کرده و اخبار و اطلاعات مربوط به مقررات و تصمیم‌های حوزه شهری را در دسترس مردم قرار دهند.

دیلمقانی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد ساخت و سازها در استان براساس پروانه و نقشه صادرشده توسط نظام مهندسی ساخته نمی شود و متاسفانه شاهد هستیم که سازندگان کیفیت را فدای کمیت و سودآوری می کنند.

وی اذعان کرد: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و صدور مجوزهای غیرقانونی در سطح شهرها به همکاری همه نهادهای ذیربط و مشارکت و نظارت مستمر شهروندان نیازمندیم.

دیلمقانی در ادامه گفت: اگر واقعیت های جامعه و نرخ های تمام شده ساختمان را در نظر بگیریم، نرخ های اعلام شده درخصوص افزایش تعرفه خدمات مهندسی کم است.

وی افزود: برای افزایش تعرفه خدمات مهندسی، رایزنی‌ها و جلساتی با معاون امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی انجام گرفته است.

*برگزاری نخستین جشنواره عکس با موضوع رعایت مقررات ملی ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی همچنین به نخستین جشنواره عکس با موضوع رعایت مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: به تصویر کشیدن و به نمایش گذاشتن ساخت و سازهای شهری، ترویج رعایت مقررات ملی ساختمان، بسترسازی ترویج معماری ایرانی و اسلامی، گسترش فرهنگ ایمنی در ساخت و ساز، آشنایی با کلماتی همچون ساختمان سبز و چندین چند مورد دیگر از اهداف این جشنواره است که بزودی اسامی منتخبان اعلام می شود.

دیلمقانی ادامه داد: تلاش می کنیم با تداوم برگزاری چنین جشنواره هایی شاهد افزایش همکاری مردم و کاهش تخلفات باشیم.

وی با اشاره به عضویت بیش از ۱۸هزار مهندس در رشته‌های ۷ گانه در نظام مهندسی استان، گفت: نیمی از اعضا دارای پروانه اشتغال هستند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی است که در راستای تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی تأسیس شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا