اخبار
کد خبر : 10066 ۱۳۹۹/۰۲/۲۷   ۱۱:۳۹:۴۲

مدیر کل اداره دامپزشکی استان خبر داد؛
ریشه کنی بیماری های ویروسی در سطح مزارع پرورش ماهی در آذربایجان غربی

 

مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی از ریشه کنی و کنترل بیماری های ویروسی در سطح مزارع پروش ماهی با اجرای برنامه های بهداشتی و مراقبت از انواع بیماری های آبزیان و نظارت های بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی استان خبر داد.

 به گزارش نای قلم، کامیار داهیم در گفتگویی اظهار کرد: کاهش کانون بیماری های ویروسی در سطح مزارع پروش ماهی در سال 97 از 10 کانون به 2 کانون در سال 98 در نتیجه اجرای اقدمات بهداشتی و مراقبتی دامپزشکی استان صورت گرفته است.

داهیم با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های پیشرو در تکثیر و پرورش انواع آبزیان در کشور است، اظهار کرد: این استان یکی از استان های غیرساحلی است که در آن فعالیت های صید و صیادی از رونق بالای برخوردار بوده و سال های متمادی رتبه اول را در کشور در تولید و برداشت ماهی ازمنابع آبی کشور (دریاچه های پشت سدها و آبند ها) در بین استان های غیرساحلی به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: این استان دارای پنج مزرعه تکثیر ماهیان قزل آلا و حدود 400 مزرعه پروش انواع ماهیان در آبندها و دریاچه های پشت سد ها بوده که سالانه حدود 15 هزارتن انواع آبزیان با نظارت های بهداشتی و مراقبتی کارشناسان دامپزشکی تولید و روانه بازار مصرف می شود .

داهیم با اشاره به اینکه دسترسی به منابع پروتئینی سالم از حقوق شهروندان است، افزود: اداره کل دامپزشکی استان جهت حمایت ازتولید و حفظ سرمایه های تولید کنندگان این بخش و اشتغال پایدار، سالانه با اجرای برنامه های بهداشتی و مراقبت از انواع بیماری های آبزیان و نظارت های بهداشتی، تلاش دارد با مبارزه، ریشه کنی و کنترل بیماری ها در این صنعت از ضررهای اقتصادی درمزارع تکثیرو پرورش ماهی بکاهد.

وی تصریح کرد: به منظور نظارت بهداشتی در مزارع پرورش ماهی، علاوه بر بازدیدهای دوره ای و مستمر و انجام برنامه های پایش و مراقبت به‌منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آبزیان و براساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی در طول سال در مزارع تکثیر، تفریغ و پرورشی منابع آبی مشترک اقدام به نمونه برداری جهت انجام آزمایشات مولکولی و تکمیلی و پایش باقیمانده سم مالاشیت گرین که از جهات زیست محیطی و ماندگاری در بافت ماهی خطر ناک است، به منظور ارائه محصولی سالم جهت سفره غذایی خانوار، از مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی استان انجام می گیرد.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: در نتیجه اجرای پایش های فوق و سایر اقدامات نظارتی و کنترلی توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان تعداد کانون های بیماری در سطح مزارع پروش ماهی از 10 کانون بیماری های ویروسی در سال 97 به 2 کانون در سال 98 کاهش یافته است .

 وی همچنین افزود: آزمایشگاه این اداره کل به عنوان آزمایشگاه منطقه ای برای تشخیص بیماری های ویروسی ماهیان قزل آلا تجهیز شده که علاوه بر انجام آزمایش نمونه دریافتی از مزارع استان، نمونه های مزارع پرورشی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل نیز را پذیرش می کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا