اخبار
کد خبر : 10025 ۱۳۹۹/۰۲/۲۱   ۲۱:۲۹:۱۳

معاون غذا و داروی آذربایجان غربی:
22 واحد متخلف تولید ماسک پلمب شد

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمان آذربایجان غربی گفت: به همت معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی و با دستور دادستانی استان 22 واحد متخلف تولید ماسک پلمب و 35 واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است.

به گزارش نای قلم، جلال غفارزاده در گفتگوی خبری اظهار کرد: در زمان بروز بحران شیوع بیماری، «زمان» حرف اول را در زمینه کنترل بحران می‌زند؛ بویژه مقابله و پیشگیری از سوء استفاده افراد سودجو و محتکر اقلام پیشگیری از بیماری بویژه ماسک، که هر گونه کوتاهی می‌تواند سلامت شهروندان را با مشکل مواجه کند.

به گفته وی، در فاز اول معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی با تشدید نظارت‌های کارشناسی شبانه‌روزی و با همکاری ارگان‌های اطلاعاتی و انتظامی در اقدامی جهادی و شجاعانه بخش قابل توجهی از این سودجویی‌ها را شناسایی و با انجام 2 هزار و 81 مورد بازرسی، مراکز غیرمجاز و احتکار اقلام پیشگیری از بیماری کرونا شناسایی و توقیف و به مراجع قضایی معرفی شد.

غفارزاده اضافه کرد: این بازدیدها شامل یک هزار و 562 مورد بازدید توسط کارشناسان در حوزه‌های نظارت بر مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، فرآورده های طبیعی و مکمل، 396 مورد بازدید مشترک با سازمان تعزیرات و صمت و سایر ارگان‌های نظارتی و 123 مورد بازرسی که توسط معاون غذا و داروی استان و مدیران نظارت و ارزیابی مواد و فراورده‌های دارویی/ نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی/ نظارت بر فرآوردهای طبیعی و سنتی و مکمل/ نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی شخصا انجام شده است.

وی همچنین گفت: در طی این بازرسی‌های ویژه 20 هزار و 875 عدد ماسک فیلتردار N95 و 240 هزار و 363 عدد ماسک ساده کشف شد؛ که از این تعداد، پس از بررسی کارشناسی 16 هزار و 694 عدد ماسک فیلتردار N95 و 79 هزار و 70 عدد ماسک ساده قابل استفاده و چهار هزار و 181 عدد ماسک فیلتردار N95و 17 هزار و 806 عدد ماسک ساده فاقد کیفیت لازم تشخیص داده شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: از این تعداد ماسک قابل قبول، 15 هزار و 920 عدد ماسک فیلتردار  N95و 80 هزار و 666 عدد ماسک ساده جهت ارائه خدمات به بیماران مراکز بهداشتی و درمانی در کل استان و فوریت‌های پزشکی، معاونت بهداشتی، تحویل داده شد همچنین بخشی به مراکز تحت حمایت و نظارت بهزیستی شامل مراکز نگهداری سالمندان و شیرخوارگاه‌ها اهدا شد.

وی اذعان کرد: همچنین به تعداد یک هزار و 94 عدد ماسک فیلتردار و 31 هزار و 150 عدد ماسک سه لایه نیز علاوه بر اقلام فوق به انبار معاونت درمان و توسعه دانشگاه جهت استفاده کادر درمان و 23 هزار عدد ماسک ساده نیز به واحدهای نیازمند و اولویت‌دار تحویل شد.

معاون غذا و داروی آذربایجان غربی تصریح کرد: در حالی که استان آذربایجان غربی روزهای رضایت بخشی را در خصوص توزیع محلول‌های الکلی ضدعفونی کننده و دستکش سپری می‌کند ولی در حوزه تولید ماسک به دلیل عدم وجود زیرساخت قبلی در استان و متناسب نبودن عرضه و تقاضا، با تقاضای ماسک مواجه است.

به منظور رفع دغدغه‌های مردم و تامین و توزیع ماسک بهداشتی که از اهمیت چشمگیری برخوردار است و نظر به اینکه در روزهای اول شیوع بیماری تقاضا بسیار زیاد بود لذا پیشگیری از احتکار اقلام حفاظتی به ویژه ماسک به علت افزایش و تشدید نظارت‌ها بر سطح عرضه و ضرورت و اولویت تامین تجهیزات حفاظتی ویژه کادر درمانی در کنار ایجاد و ساماندهی واحدهای کارگاهی تولید ماسک و نیز جذب سهمیه‌های خارج استانی از سایر استان‌های کشور در دستور کار این معاونت قرار گرفت.

این مقام مسئول اضافه کرد: فاز دوم مدیریت تامین و تولید ماسک بهداشتی، ساماندهی و بررسی صلاحیت کارگاه‌های تولیدی ماسک در دستور کار معاونت غذا و داروی استان قرار گرفت.

غفارزاده در ادامه به اهمیت کیفیت ماسک در ایمنی از بیماری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اولین محل مواجه‌ی بیماری در بدن از راه دهان، بینی، گلو و سپس انتشار در سایر بخش‌های دستگاه تنفسی است، لذا استفاده از ماسک با کیفیت از اهمیت ویژه برخوردار است و معاونت غذا و داروی استان طبق دستورالعمل‌های بهداشتی ارسالی از سوی سازمان غذا و دارو وضعیت کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی ماسک که اعلام آمادگی کرده بودند را، با حساسیت کامل بررسی و واحدهایی که شرایط کارگاهی مناسب، مواد اولیه استاندارد، تجهیزات مناسب، نیروی انسانی کارآمد و سالم و... برخوردار بودند مجوزهای لازم صادر کرد که تاکنون 19 کارگاه تولیدی وارد مدار تولید شده‌اند.

وی تصریح کرد: در فاز سوم مدیریت تامین و تولید ماسک بهداشتی، با هدف کنترل رعایت استانداردهای تولید ماسک و عدم خروج ماسک‌های تولیدی به خارج از چرخه توزیع معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی با شیفت بندی و استقرار کامل کارشناسان بر پرسه تولید نظارت دقیق دارد.

معاون غذا و داروی استان بر امکان انتقال بیماری از طریق تماس دست با ماسک های تولید خانگی و بدون استریل اشاره کرد و گفت: ماسک‌های تولیدی در استان بدون طی مراحل استریلیز آسیون در بازار اجازه توزیع ندارند و فروش هر گونه ماسک بدون مجوز و شناسنامه در داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد و با کارگاه‌های زیر پله‌ای، بدون مجوز تولید ماسک در استان به جد برخورد شده و می‌شود. ضمن اینکه مکان مجاز عرضه و فروش ماسک، صرفا داروخانه است.

غفارزاده در ادامه با اشاره به راه‌اندازی اطاق گرم به منظور بی‌خطرسازی ماسک‌های تولید شده کارگاهی توسط معاونت غذا و دارو و در مرکز استان خبر داد و گفت: به منظور اطمینان از طی فرآیند مناسب بی‌خطرسازی، محصولات واحدهای تولیدی به گرمخانه معاونت غذا و دارو انتقال می‌یابد و پس از سپری نمودن فرایند بی‌خطرسازی، محصولات ایمن به بازار عرضه می‌شود.

در مرحله چهارم معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی به منظور توزیع عادلانه و اولویت بندی گروه‌های پرخطر با تشکیل کمیته توزیع ماسک متشکل از نمایندگانی از استانداری، سازمان صمت، معاونت غذا و دارو و... با اولویت بندی گروه‌های پرخطر نسبت به مدیریت توزیع ماسک های تولیدی اقدام کرده است.

معاون غذا و داروی آذربایجان غربی در این رابطه گفت: تا کنون 269 هزار و 485 عدد ماسک توسط کارگاه‌های دارای مجوز در استان، تولید و در اتاق گرم معاونت غذا و دارو استریل شده است که با مدیریت ماسک‌های مذکور، تاکنون 160 هزار عدد توسط شرکت‌های پخش مجاز در بین ارگانهای متقاظی که نیازمند استفاده از ماسک بودند از جمله نانوایان، شرکت‌های تولید مواد غذایی، بانک‌ها، کشتارگاه صنعتی ارومیه، شهرداری، جهاد کشاورزی، دادگستری، تامین اجتماعی، تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت معدن و تجارت، ثبت اسناد، بهزیستی، زندان مرکزی ارومیه، پتروشیمی، انجمن نابینایان، بیماران خاص، هلال احمر، سایر ادارات و... به قیمت مصوب وزارت بهداشت توزیع شد.

غفارزاده تصریح کرد: در مرحله پنجم؛ تلاش بر جذب سهمیه بیشتر از واحدهای صنعتی در سایر استان‌ها به منظور توزیع در بین آحاد مردم شد، در این راستا به همت معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی هماهنگی‌ و رایزنی‌های لازم با یکی از واحدهای تولیدی صنعتی صورت گرفت و تعداد 600 هزار عدد ماسک تولیدی دستگاهی و استاندارد تهیه و در حال توزیع در داروخانه‌ها برای ایجاد دسترسی برای عموم مردم است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا