اخبار
کد خبر : 10 ۱۳۹۴/۱۰/۱۶   

مزیت‌های تولیدی هر شهرستان استخراج شود

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: مزیت‌های تولیدی هر شهرستان در راستاي تشكيل خوشه های تولیدی هر صنف استخراج شود.

محمد دهقان در گفت‌وگوي اختصاصي اظهار كرد: اصولاً باید مزیت‌های تولیدی هر شهرستان استخراج و بر اساس آن خوشه های تولیدی آن صنف را تشکیل داد و از اتاق‌های اصناف انتظار داریم به این موضوع اهمیت زیادی قائل شده و پیگیر مسئله باشند چرا که شناسائی واحدهای تولیدی دارای اشتغال مولد، صادرات گرا و کارآفرین و بررسی مشکلات و رفع موانع آن‌ها و انجام حمایت‌های لازم بایستی در اولویت باشند در این خصوص سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز پیگیر ارائه تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری، صندوق توسعه ملی و صندوق ضمانت سرمایه گذاری می‌باشد.

محمد دهقان اضافه كرد: ایجاد و توسعه شهرک‌های فنی و تخصصی صنفی با توجه به ضرورت‌های توسعه شهری و در راستای ایجاد توسعه زیر ساخت‌های تجاری و ساماندهی صنوف فنی و تخصصی و همچنین انتقال صنوف آلاینده و مزاحم اعم از صوتی، محیطی و ترافیکی از اولویت‌ها است و انتظار می‌رود اتاق‌های اصناف در برنامه های خود داشته باشند.

شايان ذكر است خوشه صنعتي عبارت است از مجموعه اي از صنايع كوچك و متوسط تشکل‌ها و بنگاه‌های خدماتي كه در يك رشته صنعتي با تكيه بر مزیت‌های خاص و سرمايه هاي قوام يافته مناطق جغرافيايي با اهداف اقتصادي سازماندهي شده‌اند، امروزه توسعه خوشه های صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می‌کند.

اهميت خوشه هاي صنعتي در توسعه پايدار كشور موجب شد كه استقرار کارگاه‌های كوچك در شهرک‌های صنعتي و اختصاص محل و زون مشخص در درون شهرک‌ها براي این کار يكي از هدف‌های سازنده شركت شهرک‌های صنعتي باشد كه به منظور تكميل زنجيرهاي توليد و ارتقاي كيفيت محصولات با استفاده از فن‌آوری‌های جديد و دانش روز و نيز كارآفريني با توجه به زمينه خوب و کارگاه‌های كوچك در جذب و به‌کارگیری جويندگان كار، دنبال شود.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده کارگاه‌های كوچك به دلایل مختلف از جمله سهولت قانون كار امكان دقت عمل بيشتر و امكان استفاده از توانمندي‌هاي يكديگر، به عهده گرفتن پاره اي از وظايف كارخانه هاي بزرگ امكان سهل انعطاف پذيري كارگاه و ماشين آلات و ساير موارد امروزه مدنظر و مورد حمايت اكثر كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه می‌باشد. شكل متداول استقرار صنايع و کارگاه‌های كوچك در اغلب كشورهاي صنعتي به صورت خوشه اي بوده و به عنوان خوشه هاي صنعتي مطرح است.

این‌گونه کارگاه‌ها با دستيابي به سازماندهي جديد توانسته‌اند با توليد محصولات بسيار كيفي و با قيمت تمام شده مناسب به بازار پايدار جهاني دست يابند و از اين طريق در استخدام نيروهاي كار و ترقي و توسعه روز افزون فن آوري موفق‌تر از كارخانجات بزرگ عمل كنند.

ذکر این نکته ضروری است که به هر میزان نگاه به حل مسائل از سطح بین‌المللی، ملی و بخشی به سمت منطقه ای و محلی و مبتنی بر قابلیت‌های پویای سیستم‌های اجتماعی شکل یافته بر پایه فرآیندهای طبیعی پیش رود، توجه به کسب و کار های متوسط، کوچک و خرد در قالب شبکه های ارتباطی قابل تعریف، ذیل بحث توسعه خوشه ای، از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در بخش ديگري از سخنان خود با تشريح سیاست‌ها و اولویت‌های سازمان در راستای توسعه زیر ساخت‌های تجاری گفت: پیگیری تشکیل خوشه های تولیدی صنفی، بررسی و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی و انجام حمایت‌های لازم از آن‌ها، ایجاد و توسعه شهرک‌های صنفی، برند سازی تولیدات جزو سیاست‌های اولویت دار سازمان در رابطه با توسعه زیر ساخت‌های تجاری است.

دهقان همچنين به برند های جهانی اشاره كرد و اظهار داشت: در دنیای تجارت امروز، برند مهم‌ترین بخش تجارت است و هدف اصلی برند تمایز کالا و خدمات از سایر رقبا است، برند یک هویت به شمار مي‌آيد و در واقع تعهد و یا وعده‌هایی که در ارائه محصول یا خدمت به مشتری داده می‌شود و اعتبار و ماندگاری آن صرفاً در ذهن‌ها می‌ماند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان برنامه های اولویت دار سال جاری سازمان را بیان نموده و گفت: مکان یابی جغرافیای واحدهای صنفی به صورت آزمایشی در چهار استان در حال اجرا است، فعال نمودن ستاد شناسایی واحدهای بدون پروانه کسب، برگزاری کارگاه آموزش ملی کشوری روسای ادارات اصناف و رابطان سایت ایرانیان کشور با حضور رئیس اصناف کشور و دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور اواخر مرداد ماه سال جاری در این استان برگزار خواهد شد.


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا